Lessen ITIL in het informaticaonderwijs worden vaak als saai ervaren. Het simulatiespel Apollo 13 moet daar een oplossing voor bieden
Het onderwerp ITIL is niet het meest flitsende onderwerp. Het vak doceren aan studenten is lastig; het is saai en met weinig praktijkervaring moeilijk te begrijpen. GetronicsPinkRoccade heeft die ervaring ook bij bedrijven. De dienstverlener speelt daarom het simulatiespel Apollo 13 met medewerkers van relaties om de ITIL-processen beter te begrijpen. Het recruimentteam Young Professionals van GetronicsPinkRoccade ziet ook wel wat in deze aanpak. Tijdens een daarvoor georganiseerde dag probeerde het team zicht te krijgen op hoe de Apollo Game interessant kan zijn voor het hoger en wetenschappelijk informaticaonderwijs en hoe het bedrijf daarin een rol kan spelen.
Tijdens het simulatiespel Apollo 13 worden levensechte situaties uit de mislukte missie van de Apollo 13 gesimuleerd. De deelnemers aan het spel spelen de rol van het mission control centre in Houston. Het spel bestaat uit vier ronden. In de eerste ronde moeten de processen worden vastgelegd. Tijdens de oriëntatiemiddag voor pers, het recruimtmentteam en mensen uit het onderwijs bleek dat het niet altijd makkelijk is om de juiste prioriteiten te stellen. Iets wat in een real-life ict-omgeving ook regelmatig voorkomt. De klant wordt vergeten. In de rondes daarna moeten de deelnemers de processen verbeteren. Ondertussen neemt de druk toe: de zuurstof raakt immers op in de capsule en de snelheid moet worden verhoogd.
De docenten en studenten die deelnamen aan de ‘Apollo Game' zijn erg enthousiast. "De tentamens zijn nu een veldslag. ASL en BISL halen de studenten door elkaar. De scores worden na het spel zeker beter dan nu", zegt één van de docenten. Het idee is om het spel te geven aan tweedejaars studenten. Niet alleen voor het HBO en Wetenschappelijk onderwijs is het spel geschikt. Ook een mbo-leraar ziet er wel wat in: "Je zou het wat eenvoudiger moeten maken, maar in het vierde jaar zou dit zeker geschikt lesmateriaal zijn". Het recruimentteam van GetronicsPinkRoccade is tevreden. Gekeken wordt nu hoe de samenwerking met de scholen tot stand gaat komen.
Het op deze manier in “de praktijk” brengen van wat je geleerd heb is een goede manier om ITIL te gaan begrijpen.
Echter zijn er veel meer van dit soort spellen, ik heb er zelf ook al 2 gedaan in mijn studie
Hoezo “leuker”? ITIL is al zo’n leuk bedrijfsspelletje of liever een soort puzzeltje met zijn begrippen en processen dat het nooit leuker kan zijn.
Waar is dit spel te scoren?
Hmm. Ik vind het naspellen van een Apollo 13 vlucht veel te ver van de dagelijkse ICT praktijk af staan. Weer een reden om ons af te leiden van het niet goed werkbaar zijn van Itil in de echte praktijk?
Inter Access is een van de organisaties die de licentie heeft om dit ‘spel’ te verzorgen. Ik heb zelf ook 1 keer meegedaan, en let op, het is zeker geen spelletje, echter wel in een zeer herkenbare setting uitgewerkt. Het Apollo 13 verhaal is bij iedereen bekend, bij sommigen onder ons zelfs nog uit de tijd van zwart wit TV, sommigen van de film. De diepere betekenis, het samenwerken in een ITIL omgeving, wordt uitgewerkt door middel van vragen vanuit de cockpit die bij de 1e lijn uitkomen, en vervolgens door allerlei specialisten in de 2e, 3e lijn of bij de leverancier worden opgelost. Als we een klant ondersteunen met een bedrijfskritische applicatie, en de communicatie loopt niet goed, dan zal dat in die beheersomgeving zeker duidelijk worden, bij Apollo 13 zal zich dat openbaren door bijvoorbeeld het verongelukken van de astronauten. Ook vanuit teambuilding perspectief is dit zeer interessant, je zou zeker moeten overwegen om het spel met een team te spelen waarin klant en leverancier zijn vertegenwoordigd, dan zal dat in de verdere samenwerking voor veel begrip over elkaars handelen kunnen zorgen.