De Belgische systeem integrator Telindus, dat tegenwoordig onderdeel is van Belgacom, breidt zijn zakelijke activiteiten in Nederland uit.
Dit zegt Kris Verheye, managing director van Telindus Nederland. “Markten waar Telindus verder in wil groeien zijn videosurveillance, waarbij gebouwen beter worden beveiligd. Daarnaast is een groei om virtuele netwerk van eindgebruikers te beheren, waarbij Telindus en telecomoperators samenwerken.” Recentelijk heeft Telindus daarvoor een strategie ontwikkeld, genaamd Tapas: Telindus application acceleration services. Het concept is als volgt: veel applicaties zijn voor het lan (local area network) ontworpen, maar worden nu als managed service ineens via het wan (wide area network) aangeboden. Ook centraliseren veel bedrijven met bijkantoren alle servers op het hoofdkantoor, en dan ontstaat dezelfde situatie. Het gevolg is dat ondanks voldoende bandbreedte applicaties toch traag worden. Door onbekendheid met de problematiek is de algemene werkwijze van veel IT-managers en -dienstverleners nu nog: bandbreedte bijzetten. De Telindus-methode onderzoekt het gehele netwerk en de applicaties en legt de vinger op de zere plek. Een andere groeimarkt is volgens Verheye IP-telefonie unified communications. “Hierbij verkoopt Telindus vooral oplossingen van Cisco en Avaya. Tot slot is de markt van storage oplossingen zeer interessant, waarbij wordt samengewerkt met NetApp, EMC en HP.”
Telindus Nederland heeft verder een nieuwe groeistrategie gepland, met de naam UNIFY 2009, waarbij Telindus streeft naar een hogere positie in de value chain. Er zijn drie kernaspecten van UNIFY: Ten eerste globalisatie, waarbij de internationale aanwezigheid van Telindus steeds belangrijker wordt, met name in Oost-Europa en China. De Verenigde Staten blijft buiten beschouwing: internationaal opererende klanten die ook daar vestigingen hebben worden bediend door partners in de Noord-Amerika. Verheye: “We willen hiermee meer internationale klanten binnenhalen. In Nederland heb je veel bedrijven die hier een Europees hoofdkantoor hebben. Van onze klantenbasis is inmiddels twintig procent internationaal.” Het tweede kernaspect van UNIFY is er verticalisatie: toenemende aandacht voor branchespecifieke oplossingen. Verheye; “We richten ons onder andere op de finance en overheid. We doen daar desktopbeheer en bieden gestandaardiseerde ‘offerings’ voor het MKB, meestal 50 tot 100 werkplekken.” Ten derde is er sourcing: Telindus helpt klanten steeds vaker bij near shoring of off shoring. Verheye: “We kunnen bijvoorbeeld netwerken, security en desktops voor klanten beheren in onze datacenters.”