Iedereen in Nederland heeft inmiddels een mobiele telefoon, en toch biedt die markt nog kansen. Kansen voor consumenten én voor bedrijven. Verschillende organisaties bieden hun relaties een superscherp aanbod voor mobiele telefonie aan. Vakcentrale FNV doet dit bijvoorbeeld nu al voor haar leden. Zo’n aanbod gaat via internet en dat betekent weinig kosten voor de aanbieder en een meer dan scherpe prijs voor de abonnees. Daarnaast, omdat de portal op het internet helemaal de branding heeft van de aanbieder, in dit geval het FNV, is het een extra ‘benefit’ voor die organisatie richting hun leden. Zo wordt het scherp geprijsd aanbieden van telefonie opeens een handige klantenbinder.
Bedrijven en organisaties die onder hun eigen naam mobiele telefonie willen aanbieden hoeven helemaal geen eigen netwerken en ‘back office’ aan te leggen. Zij kunnen gebruik maken van de infrastructuur die bestaande aanbieders beschikbaar hebben en als ‘white label’ beschikbaar maken. Daarbij kan gebruik worden gemaakt van bestaande bundels, maar het is interessanter om ‘eigen’ bundels te ontwikkelen die nóg beter aansluiten bij de wensen en het belgedrag van een doelgroep. Met mobiele telefonie kunnen hele leuke marges worden gerealiseerd en dan vraag je je af waarom Shell nog geen eigen abonnementen in de markt zet? En waarom – terwijl Albert Heijn al jaren succesvol is met prepaid – Dirk van den Broek nog niets hierin doet?
Voor een aantal partijen kan het heel interessant zijn om aanbieder van mobiele telefonie te worden. Zeker voor partijen die nu al het product ‘mobiele telefonie’ verkopen, maar dat doen als dealer van de grote aanbieders. Zij ontvangen daarbij een eenmalige bonus als ze een klant weten te vinden. Iedereen weet dat het betalen van bonussen op het aansluiten van klanten onder druk staat. Dus, kan je beter een abonnement verkopen – via internet – bij je ‘eigen’ netwerk. Dan heb je gewoon gedurende de looptijd van het abonnement inkomsten vanwege het bellen. Interessant idee hè?
Gert Knoop
debitel Nederland