Vanuit het lectoraat B.I. van de Hanzehogeschool worden er regelmatig “uitzoek-klussen” gedaan. Zo ook afgelopen maand. Een onderzoek naar BI bij bedrijfsmakelaars en een onderzoek naar B.I. bij reisbureau's en technische groothandels. In alle gevallen veelal MKB'ers met de nadruk op K.
De uitzoekopdrachten die door studenten als leerprojecten worden gedaan leiden altijd weer tot inzichten waarvan je wel dacht dat je ze al had, maar je ze kennelijk niet meer zo scherp had. Enkele conclusies tijdens het bespreken van de rapporten:
Een MKB'er blijft MKB als -t-ie geen werk maakt van B.I. omdat dat een hulpmiddel is om schaalvergroting te krijgen: de ondernemerszin wordt vanuit het hoofd van de ondernemer gerepliceerd in communiceerbare doelstellingen en metingen, zodat er meer mensen kunnen meehelpen aan het bereiken van de doelstellingen.
Of, sommige bedrijven zijn per definitie niet geschikt voor B.I., omdat het bedrijfsmodel drijft op ondoorzichtige constructies van gunning en mistige afspraken tussen een aantal (lokale) marktleiders. Schaalvergroting is sowieso moeilijk. U mag zelf invullen welke branche dat zou zijn.
En dat triggert me. Een overzicht van bedrijven qua grootte (in dit geval de reisbranche), geeft aan dat tot 10 werknemers men geen BI nodig heeft omdat er door de ondernemer genoeg directe aansturing mogelijk is. Een hoge adaptiviteit, want als de baas het zegt….. Bij grotere bedrijven (vanaf pak 'm beet 50 werknemers) heb je daar eigenlijk B.I. nodig om doelstellingen te communiceren, te meten en te controleren. Hier zien we benefits van B.I., alhoewel het ook bureacratie en risk-averse gedrag uitlokt (volgens een ander onderzoek naar adaptiviteit en B.I. onder B.I.gebruikers en experts). En dan de tussenmoot. Van 10 tot 50 werknemers. Een lage adaptiviteit, moeite om op te schalen en geen budget om eens lekker te BI'en (hooguit Microsoft Scorecard en Excel, maar geen expertise kunnen inhuren om het structureel ). Wat gaan we daar nu eens aan doen?
Andries Bottema (tja dat plaatje is niet helemaal scherp geloof ik, maar je moet er op klikken!)