Traditionele software staat onder druk van hosting. Laatstgenoemde zou makkelijker en ook goedkoper zijn. Dit wordt nu onderuit gehaald.
Hosted applications zijn niet goedkoper dan traditionele software. Dat is de uitkomst van twee recente onderzoeken, waaruit blijkt dat grootschalige software die draait op een server van de leverancier en niet op de locatie van de afnemer, zelden goedkoper is dan de traditionele overdrachtsmodellen. “Onderzoek van Quocirca laat zien dat zelfs als alle kosten in aanmerking worden genomen, zoals serverhardware, software, personeel, onderhoud en de kosten voor softwarelicenties, dat de kosten van een abonnement over vijf jaar, waarvoor een bedrijf naar gebruik betaalt, zelden minder is dan de kosten voor de aanschaf van software op locatie”, aldus Bob Tarzey van analistenbureau Quocirca. “De beweegredenen om voor on-demand applicaties te kiezen zijn zaken als gemak, veiligheid, continuïteit en de snelheid van implementatie.”
Forrester
Een studie van Forrester Research, die de totale economische invloed van software as a service (SaaS) en software op de bedrijfsvloer over een periode van tien jaar onder de loep neemt, ondersteunt de conclusies van Quocirca. Uit het onderzoek komt naar voren dat hosted software kostenefficiënter is voor ondernemingen met vijftig tot honderd werknemers, maar voor bedrijven met 250 tot 500 werknemers maakt het niet zoveel uit. Voor grotere bedrijven met meer dan 500 man personeel is het goedkoper om software en servers te installeren.
Ray Wang van Forrester noemt de uitkomsten verrassend. “Ik dacht dat hosted software goedkoper werd naarmate je het meer gebruikte, maar de abonnementskosten wegen flink mee. Het is als het huren van een auto voor een langere tijd in plaats van de wagen te kopen.”
Todd Rowe van Business Objects, dat dit jaar zelf een hosted software-applicatie op de markt heeft gebracht, denkt ook dat SaaS duurder kan uitpakken. Hij stelt dat zijn bedrijf meer heeft uitgegeven aan het gebruik van Salesforce.com dan het had gedaan als het een crm-systeem van Siebel in huis had gehaald.
Niet mee eens
Steve Garnett, EMEA-directeur van Salesforce.com, kan zich niet vinden in het onderzoek. Hij benadrukt dat hij niet op de hoogte is van een scenario waarbij op locatie geïnstalleerde software goedkoper is dan de SaaS-applicatie van Salesforce.com. Hij stelt dat als de totale eigendomskosten berekend worden, inclusief de productiviteitswinst die online diensten opleveren en het inefficiënte gebruik van software op locatie, hosted software goedkoper is.
“Deze uitkomsten kloppen niet”, zegt Garnett. “Anders zouden onze klanten minder dan 500 gebruikers hebben en we hebben genoeg klanten, zoals Cisco, Nortel en Merill Lynch met duizenden gebruikers. Je wilt toch niet beweren dat de rendementsberekeningen van deze klanten onjuist zijn?”
Softwaredeskundigen zijn het over één ding eens: het SaaS-model – goedkoper of niet – kent veel andere voordelen. Volgens Craig Sullivan, directeur product management bij aanbieder van hosted applicaties Netsuite, biedt SaaS ondernemingen verhoogde veiligheid, continuïteit van het bedrijf, eenvoudiger maatwerk, de mogelijkheid om in verhoogde mate data uit te wisselen en de functionaliteit met partners en klanten te verbeteren en de kans om zich helemaal te richten op hun kernactiviteit.
James Murray, IT Week
De vraag is vaak, of hier wel appels met appels en peren met peren vergeleken worden. Vaak zie je bij SaaS leveranciers, dat de beschikbaarheid van de dienst (ik zie hem niet genoemd in het artikel) 24 bij 7 is. Dit is vaak niet in de eigen situatie. Zijn de kosten voor communicatie in de vergelijking meegenomen. Salesforce.com is namelijk vanaf elke Internetverbinding beschikbaar. Bij andere applicaties moet vaak een VPN worden aangelegd.
En wat te denken van het personeel wat noodzakelijk is om systemen up to date te houden c.q te beveiligen. Hiervoor is in de SaaS-keten specifiek, goed geschoold personeel aanwezig. Die dagelijks of vaak nog sneller zorgen dat lekken in systemen worden gedicht. Vaak zijn dergelijke medewerkers niet te betalen door ?gewone? organisaties.
De vraag die wel gerechtvaardigd is om te stellen. Vinden bedrijven een dergelijk hoog service niveau wel noodzakelijk? Of is men tevreden met het niveau dat ze zelf kunnen leveren?