Microsoft gaat de nieuwe versies van Windows en Office vooral marketen op de ondersteuning van gebruikers, niet op functionaliteit. Dit bleek tijdens de presentatie gisteren in Rotterdam.
Het was lang wachten voor de bezoekers van de officiële presentatie van Windows Vista ook daadwerkelijk het product te zien kregen. Eerst moesten ze luxe broodjes eten, een lasershow aanschouwen waarin de general manager van Microsoft Nederland, Theo Rinsema, zelf meedanste, een panel over inspiratie in organisaties aanhoren en wat peptalk van Kevin Johnson, Microsofts co-president Platforms & Services Division.
Windows Vista, Office 2007 en Exchange Server 2007 worden namelijk niet in de markt gezet als producten met allerlei features, maar als instrument om organisaties te inspireren tot verandering en verhoging van de productiviteit. Vandaar het motto ‘Klaar voor het nieuwe werken’.
“Een nieuw besturingssysteem is van groot belang voor de economie”, beweerde Loek Hermans, voorzitter van MKB Nederland. Volgens onderzoek in opdracht van Microsoft hebben juist bedrijven nog veel te winnen bij een betere toepassing van ICT. Windows Vista moet dat verbeterpotentieel aanboren. Peter Hulsbos, algemeen directeur van Tempo-Team, ging zelfs zo ver te stellen dat “het nieuwe werken te maken heeft met zingeving”.
De demo, die uiteindelijk toch kwam, duurde nog geen tien minuten. Daarna mocht men vragen stellen aan Johnson. Die gingen vooral over functionaliteit. Zo veranderingsgezind zijn de gebruikers kennelijk niet.