Een door Xerox in opdracht gegeven onderzoek naar de trends op de werkplek heeft aan het licht gebracht dat de nieuwe generatie van na 1980 geboren werknemers – de zogenaamde 'Millennials' – het tempo waarin de veranderingen op de werkplek plaatsvinden, een extra impuls geeft.
In het door Forrester Consulting verrichte onderzoek 'Is Europa gereed voor de Millennials?' zegt het overgrote merendeel van de Europese managers dat zij erkennen dat jonge werknemers op een andere manier omgaan met technologie en daar anders gebruik van maken dan eerdere generaties, en dat zij op deze behoeften inspelen. De bevindingen vertellen echter een ander verhaal. Het blijkt dat weinig bedrijven de nieuwe hulpmiddelen of de op samenwerking gebaseerde cultuur geïmplementeerd hebben die nodig zijn om deze generatie te laten floreren en om de bedrijven zelf te laten profiteren van de benaderingswijzen en ervaring van de Millennials.
Het onderzoek werd verricht onder ruim 1600 managers uit het bedrijfsleven in 16 Europese landen. De resultaten geven aan dat kernaspecten in de bedrijfsvoering – zoals werkmethodes van het personeel, de samenwerking met klanten, leveranciers en partners en de bedrijfsprocessen – verwaarloosd worden en niet voldoen aan de behoeften van een generatie die tegen 2010 een groter deel van het personeelsbestand zal uitmaken dan de mensen die kort na de Tweede Wereldoorlog zijn geboren.
Het toont aan dat er weliswaar een groot aantal bedrijven is dat zijn personeel voorziet van basishulpmiddelen zoals de onbeperkte toegang tot het afdrukken op papier (61 procent), laptops (35 procent) en mobiele telefoons (40 procent), maar dat slechts een kleine minderheid de nieuwere, Millennials-vriendelijke en op samenwerking gerichte tools zoals webcasts, blogs, video conferencing of externe toegang tot het internet of e-mail ter beschikking stelt. Slechts 39 procent van de managers (Nederland 46%) geeft te kennen dat zij op dit moment online samenwerken met hun leveranciers en partners voor de ontwikkeling van producten en diensten en niet minder dan 52% (Nederland 44%) geeft te kennen dat er geen plannen zijn om informatie op community sites of blogs te plaatsen.
Alan Charnley, algemeen directeur Xerox (Nederland) B.V., zegt daarover het volgende: "De Millennials zullen een revolutie op gang brengen in de manier waarop producten en diensten gekozen, ontwikkeld en ingekocht worden.
Aanbevelingen door klanten op blogs en forumwebsites zoals bijvoorbeeld blogs.microsoft.nl, seniorweb.nl, kieskeurig.nl en topproduct.nl zullen zeer belangrijk worden en leveranciers en partners zullen in staat moeten zijn om online samen te werken in alle stadia van de ontwikkeling of levering van een product of dienst. Organisaties in Nederland zullen zich de manier van werken van de Millennials eigen moeten maken om op één lijn te blijven met de manier waarop hun klanten en partners zaken willen doen.
Xerox gelooft dat de Millennials een significante impact zullen hebben op vele gebieden waar de sterke punten van de eigen producten en consultancy diensten liggen – met name in de stroomlijning van de zakelijke processen, samenwerking, kennismanagement en het delen van informatie.
Alan Charnley: "Millennials verwachten toegankelijke en productieve informatie. Zij verwachten dat deze automatisch op maat gesneden en geactualiseerd wordt en dat deze de content op de meest effectieve manier presenteert – naar behoefte via een mix van tekst, beeld, muziek en links. Wij maken dit nu al mogelijk via een aantal van onze applicaties, zoals DocuShare, een op het web gebaseerd managementsysteem voor documenten en content dat samenwerking, web conferencing en mogelijkheden zoals blogs en wiki's* ondersteunt." Charnley besluit: "Maar wij denken dat Millennials om nog intelligentere documenten zullen vragen en om geautomatiseerde aanpassing van formats en de bewerking van informatie. Onze onderzoeksteams houden deze doelstellingen altijd sterk in gedachten voor de toekomst."
Xerox is van mening dat het feit dat organisaties het belang van de manier van werken van de Millennials fout inschatten, hen een misplaatst vertrouwen geeft dat zij 'Millennial-vriendelijk' zijn en hun werkplekken aangepast hebben om tegemoet te komen aan de behoeften van nieuwe generaties werknemers.