e-Buzz, een van de grootste Europese leveranciers van e-commerce-applicaties, heeft Google Analytics opgenomen als onderdeel van de webshop Easy Order.
Google Analytics maakt automatisch analyses van webshopbezoekers en geeft geautoriseerde personen zo inzicht in het surfgedrag van klanten. Op basis van de analyses kunnen direct maatregelen worden genomen om meer kopende bezoekers te genereren, bijvoorbeeld door optimalisatie van het gebruik van Google AdWords. De functionaliteit voor het activeren van Google Analytics en daarmee Google AdWords is standaard beschikbaar voor alle gebruikers van de internetbestelapplicatie Easy Order. De activering duurt slechts twee dagen.
Easy Order is een standaardapplicatie waarmee bedrijven hun klanten eenvoudig via het internet kunnen laten bestellen. De bijbehorende workflow loopt geheel via Easy Order: van het uitwisselen van stamgegevens tot en met de elektronische pakbon, transportberichten en de elektronische versie van de factuur. De bestelpunten kunnen hun bestellingen via het web volgen en tracking & tracing toepassen. Om deze processen gestructureerd via het web te kunnen doen, bestaat de standaardapplicatie Easy Order uit een aantal modules, functionaliteiten en features. Recent zijn Google Analytics en Google AdWords daaraan toegevoegd.
Google Analytics is een programma dat analyses maakt van de bezoekers van een website of webshop, zoals Easy Order. De analysesoftware is beveiligd: alleen geautoriseerde medewerkers kunnen na inloggen bepaalde informatie bekijken. Google Analytics is onlangs gelanceerd en speciaal ontworpen voor de zakelijke markt. Door Google Analytics te combineren met Easy Order, wordt dagelijks automatisch een grote hoeveelheid informatie opgebouwd rondom het gebruik van de webshop. Google Analytics verzamelt en maakt rapportages van onder andere het aantal nieuwe en terugkerende bezoekers, de bezoekers per pagina, het navigatiegedrag, de verhouding kopende versus niet-kopende klanten, en de duur van elk bezoek. In een van de rapportages wordt advies gegeven over de marketingoptimalisatie van Google via bijvoorbeeld Google AdWords. Bedrijven kunnen met Google AdWords voor specifieke zoektermen een plaats bij de zoekresultaten op Google aanschaffen.
De in oktober 2005 geïntroduceerde versie 2 van Easy Order heeft veel actuele marketingfunctionaliteiten. Mede daardoor groeide bij marketing- en verkoopafdelingen van Easy Order-klanten de afgelopen maanden de behoefte het bestelgedrag op basis van het surfgedrag beter te kunnen volgen. Via de geavanceerde webanalysemogelijkheden en rapportages van Google Analytics verkrijgen de marketing- en salesmanagers met Easy Order nu snel aanzienlijk meer inzicht in het gedrag van bezoekers aan hun webshop. Vrijwel direct kunnen zij analyses opvragen en bekijken, bijvoorbeeld over het effect van bepaalde acties en het gedrag van klanten naar aanleiding van een nieuwsbericht, aanbiedingen of promoties. De inzet van Google Analytics geeft de webshopeigenaar ook informatie over de tijd dat bezoekers op een bepaalde pagina blijven, via welke browser zij zijn ingelogd en via welke providers zij toegang hebben tot het internet. Daarnaast geven duidelijke grafieken de verhouding aan tussen het aantal bezoekers en het aantal kopende klanten – het conversiepercentage. Zo krijgt de salesmanager met Easy Order bijvoorbeeld antwoord op de vraag of zijn/haar klant de producten koopt die in de webshop extra onder de aandacht worden gebracht.
De analysefunctionaliteit geeft de marketingmanager ook informatie over de zoekwoorden die afnemers in de webshop Easy Order hanteren. Als een bedrijf daarbij gebruikmaakt van Google AdWords, wordt bovendien standaard de effectiviteit van de gekozen zoekwoorden weergegeven. Op basis van deze resultaten kan een bedrijf gerichte maatregelen nemen om de verhouding tussen kijkers en kopers verder te verbeteren. Door de zoektermen op Google AdWords hierop af te stemmen, wordt het gebruik van de zoekmachine verder geoptimaliseerd.