Fortinet maakt bekend dat Richard Stiennon, een algemeen erkende autoriteit op het gebied van netwerkbeveiliging, tot het bedrijf is toegetreden als Chief Marketing Officer (CMO.
In deze voor Fortinet nieuwe positie is Stiennon verantwoordelijk voor de branding en marketing. Hij zal rechtreeks samenwerken met klanten uit de high-end enterprise, carrier en managed services markt om de bekendheid met en de marktpenetratie van de Fortinet-oplossingen te verhogen.
Door het tijdschrift Network World opgenomen in de “50 Most Powerful People in Networking,” is Stiennon misschien het meest bekend door zijn functie als vice president of research bij Gartner’s Security and Privacy group. Zijn inspirerende analyses van de security markt en zijn dagelijks strategisch advies leverden hem de Gartner’s Thought Leadership Award 2003 op. Vier jaar lang was hij Gartner’s meest gevraagde analist in termen van aantallen telefonische raadplegingen en sitebezoeken.
“Richard Stiennon is een zeldzaam talent en één van de meest geraadpleegde top-analisten in de security-industrie,” zegt Ken Xie, de oprichter, president en CEO van Fortinet. “Omdat hij hands-on business en technisch advies heeft gegeven over een breed scala aan beveiligingsonderwerpen aan tal van Global 2000 bedrijven, heeft hij een waarachtig begrip van de behoeften van bedrijven. Hij zal een vitale rol spelen in het versneld vergroten van onze naamsbekendheid en onze marktpenetratie. Deze aanstelling geeft Fortinet een enorm concurrentievoordeel.”
Naast een indrukwekkende loopbaan als analist bij Gartner volgde Stiennon ook een succesvolle carrière als ondernemer, meest recent als oprichter en chief research analist bij IT-Harvest Voor deze onafhankelijke IT research firma zette hij de strategische lijnen uit en bepaalde hij de redactionele inhoud. Daaraan voorafgaand was hij vice president threat research bij Webroot Software, leverancier van anti-spyware oplossingen. Verder was Stiennon columnist van DarkReading, CIO Update en Network World Magazine, en een veelgelezen auteur van blogs over security bij ZDNet. Stiennon behaalde een bachelor of science graad in ruimtevaart engineering aan de University of Michigan. Hij is eigenaar van diverse patenten.
“Gedurende de afgelopen zes jaar heb ik het belang uitgedragen van apparatuur voor full content inspection gateway security en heb ik met teleurstelling waargenomen dat leverancier na leverancier naliet te innoveren en te doen zoals de markt en hun klanten verlangden,” zegt Stiennon. “Fortinet is het enige bedrijf dat vanaf de oprichting aandacht besteedt aan de vraag hoe je firewalls meer kunt laten doen dan alleen poorten blokkeren. Door me aan te sluiten bij een team dat mijn langetermijnvisie al in de praktijk brengt, ben ik in staat hands-on de vooruitgang in network security van binnen uit te beïnvloeden.”