Web 2.0 biedt consumenten al veel nieuwe mogelijkheden. De zakelijke markt loopt nu achter, maar dat gaat veranderen.
Volgens Gartner is Web 2.0 een fundamentele verandering in de manier waarop bedrijven met elkaar en met hun klanten zaken doen. “Er is een verschuiving gaande naar meer open, flexibele modellen, waar de gebruikers invloed op elkaar hebben”, meldt het onderzoeksbureau. Volgens deze marktvorser lijkt de deur dan ook open te staan voor radicaal nieuwe businessmodellen.
'Deeltijdwerknemer'
Waar het bij Web 2.0 om draait, is dat een gebruiker niet alleen informatie tot zich neemt, maar in eenzelfde mate andere informatie weggeeft of deelt. Weblogs zijn daar een bekend voorbeeld van, maar inmiddels zijn er zelfs bedrijfsplannen die zich ontwikkelen via wikipedia-achtige structuren.
Alvin Toffler, de man die bekend werd met zijn boek The Third Wave, schrijft in zijn nieuwe boek Revolutionaire Rijkdom dat deze trend al enige tijd gaande is. “Vroeger moest je naar de bank om geld van de kassier te krijgen. Inmiddels zijn er in Europa voornamelijk pinautomaten waar de klant zelf alle handelingen moet verrichten om cash geld van zijn eigen rekening te krijgen. Onder het mom van gemak heeft de bank z’n klanten tot deeltijdwerknemers gebombardeerd. Nu gaat het nog voornamelijk om handelingen, maar daar zal het niet bij blijven.”
Faciliteren
Microsoft, Intel, Adobe, maar ook Oracle en BEA duiken vol in 'zakelijk Web 2.0', ofwel Enterprise 2.0. Volgens Toby Burton, vice president internet business solutions group van Cisco is dit een trend die ook niet meer te stoppen is. “Kijk naar het succes van YouTube op de consumentenmarkt. Het enige wat ze doen is een systeem faciliteren. Het zijn de gebruikers die voor de content zorgen waar iedereen op af komt en wat adverteerders trekt."
"Op de zakelijke markt gaan we hetzelfde zien. Gebruikers gaan zich veel meer bezig houden met de bedrijfsprocessen waar ze zelf deel van uitmaken. De sociale netwerken zoals Hyves krijgen straks zeker hun zakelijke evenknie. Dat is niet alleen goed voor de transparantie; bedrijven zullen onderling ook nauwer bij elkaar betrokken raken.”
Patrick Lelorieux, vice president sales EMEA bij Linksys, gelooft dan ook dat de consumentenmarkt goed in de gaten moet worden gehouden. “Vroeger begon innovatie juist bij grote bedrijven. Tegenwoordig zijn het juist de consumenten die het voortouw nemen. MSN op de werkvloer begon aan een opmars nadat consumenten thuis hadden ontdekt hoe handig het is om te weten wanneer iemand beschikbaar is.”