48% van de organisaties met meer dan 50 werknemers heeft de voorkeur voor één vaste leverancier voor telecomdiensten zoals internettoegang en netwerkoplossingen.
De kwaliteit van de producten en diensten is het meest doorslaggevende aanschafcriterium, veel belangrijker nog dan een scherpe prijs of goede naam in de markt. Dit blijkt uit recent onderzoek van Heliview Research onder 400 ICT managers.
Het aankoopproces van zakelijke telecom producten en diensten is de laatste jaren steeds complexer geworden. Dit door onder andere een toenemende integratie van telecom en IT toepassingen, zoals Mobile Office en Voice over IP toepassingen. Bij telecom investeringen vraagt tweederde van de organisaties offertes op bij meerdere leveranciers, vooral overheidsinstellingen oriënteren zich breed. Zo'n 7% geeft overigens aan dat de inhoud van offertes doorgaans niet goed overeenkomt met de vraagstelling van de organisatie. De complexiteit van het aankoopproces blijkt onder andere uit de doorlooptijd. In 24% van de gevallen duurt het minimaal 10 weken van inventarisatie tot het tekenen van een order. Ook trajecten van ruim 20 weken komen met grote regelmaat voor.
Uiteindelijk kiest 30% vaak voor een vaste leverancier, soms voor een andere en 48% altijd voor een vaste leverancier. Dit ondanks het breder oriënteren in de offertefase. ICT managers richten zich veelal rechtstreeks tot telecom aanbieders; zowel bij de aanschaf van Mobile Office oplossingen als Voice over IP richt eenderde zich tot een telecom aanbieder. In iets mindere mate wordt een Value Added Reseller ingeschakeld en in enkele gevallen vindt de aanschaf plaats via een hardware leverancier.