De belangrijkste factor bij mislukken van ict-projecten is gebrekkige communicatie tussen de betrokkenen. Dat stelt EPN-programmamedewerker Jelle Attema tijdens een workshop over de complexe relatie tussen samenleving en ict.
De introductie van ict blijkt niet eenvoudig. De Standish Group becijfert dat gemiddeld maar een derde van de ict-projecten een succesvol traject blijkt, dat ongeveer de helft deels slaagt (door overschrijding van het budget, planning en vaak met onvolledige functionaliteit) en de overige projecten geheel mislukken (cijfers over 2003).
Attema laat aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden zien hoe lastig het is om gedeelde en realistische verwachtingen te hebben over de toepassing van ict binnen een organisatie. Vaak ontstaan er bij een implementatie allerlei nieuwe mogelijkheden die pas gaandeweg worden ontdekt. Ook gezagsverhoudingen en cultuur evolueren op vaak onvoorspelbare manier onder invloed van deze mogelijkheden. Deze veranderingen kunnen zo fundamenteel zijn dat de verwachtingen niet meer kloppen op het moment dat een project ten einde loopt.
Na de eerste golf van ict-invoering waren bedrijven vaak nog onbekend met ict en veel van de verschuivingen in verwachtingen waren daaraan gelieerd. Het Elektronisch Platform Nederland verwacht dat de volgende golven van ict-invoering minstens even intensieve veranderingen tot gevolg zullen hebben. Ict gaat ingrijpende invloed uitoefenen op de manier waarop mensen samenwerken, ideeën en informatie uitwisselen en relaties en contacten onderhouden.
Met dit artikel ben ik het helemaal eens. Ik word vaak ingehuurd als Proces inrichter dan wel het opzetten van projectburo’s. Ik zie bij grote bedrijven bank, rijks instellingen, en wel bij grote complexen ICT projecten communicatie veel te wensen overlaat. Met name tussen Opdrachtgever en de projectorganisatie.