Binnen de visie van Microsoft kan beheer in de toekomst volledig worden geautomatiseerd. Op weg daarheen kondigt Microsoft nieuwe software aan, waaronder een hulpmiddel voor het beheren van virtual machines, een programma voor de Service Desk, en een geïntegreerd beheerprogramma voor het midden- en kleinbedrijf.
Op 6 oktober legde Microsoft tijdens zijn ‘Microsoft Management Update 2006’ aan zijn publiek uit wat er op het gebied van beheer allemaal vanuit Microsoft staat te gebeuren. In een keynote vertelde Tim Sinclair, Microsofts general manager Windows & Enterprise Management Division, over de uitgangspunten, de visie en de concrete acties.
Kosten en kennis
Sinclair stond vrij lang stil om een oud, maar altijd actueel uitgangspunt duidelijk naar voren te brengen: het verlagen van kosten. Kosten kunnen volgens hem worden bespaard door bijvoorbeeld het toepassen van identity management, het standaardiseren, en het doorvoeren van uitgebreide pc-beveiliging.
Natuurlijk noemde Sinclair daar Microsoft-producten bij. In de meest optimale vorm is beheer volgens Sinclair volledig geautomatiseerd, kan er dynamisch gebruik worden gemaakt van alle aanwezige middelen, en zijn de contracten van de it-afdeling (de service level agreements) gekoppeld aan de zakelijke doelstellingen. Om dat te realiseren heeft Microsoft nog niet alle benodigde producten in huis, maar wel een visie. Ten eerste moeten beheerproducten van alle aanwezige kennis gebruik gaan maken en ten tweede moet een infrastructuur zoveel mogelijk worden gevirtualiseerd. Het kennisgebruik moet bij het ontwikkelproces beginnen; de programmeurs moeten kennis over de applicatie vastleggen, zodat die kennis bij het beheer gebruikt kan worden. Verder heeft Microsoft het over ‘Knowledge-driven Management’, wat zoveel wil zeggen dat het beheer vanuit processen (Microsoft noemt concreet ITIL) en vanuit vastgelegde kennis plaatsvindt.
Virtualisatie
Natuurlijk kennen we op het gebied van virtualisatie het product Virtual Server van Microsoft, dat door Sinclair werd ingedeeld op het niveau van ‘hardwarevirtualisatie’.
Virtualisatie op het niveau van het besturingssysteem en op het gebied van de applicaties is volgens Microsoft echter net zo belangrijk en hier tovert Microsoft twee nieuwe producten uit de hoge hoed. Op het gebied van de besturingssystemen werkt Microsoft aan een product dat ‘System Center Virtual Machine Manager’ heet. Een virtuele omgeving moet hiermee centraal kunnen worden beheerd en het bevat ‘tools’ en ‘wizards’ waarmee virtualiseren eenvoudiger moet worden. De open bèta hiervan is aangekondigd en Microsoft verwacht dat het definitieve product over 9 tot 12 maanden te koop is.
Op het gebied van het virtualiseren van applicaties stond Sinclair vrij lang stil bij de techniek die Microsoft in handen kreeg dankzij de overname van Softricity in juli van dit jaar. Softricity maakt ‘SoftGrid’, waarmee applicaties niet langer op een werkstation hoeven te worden geïnstalleerd om ze toch te kunnen draaien. De kunst is dat alle wijzigingen die door een applicatie op de desktop worden doorgevoerd (denk aan het installeren van bestanden en wijzingen in het Windows-register) tijdens het voorbereidingsproces van een SoftGrid-installatie worden gevirtualiseerd. Een kleine client op de desktop laat de applicatie denken dat de wijzigingen er zijn, maar in werkelijkheid zijn ze er niet. Hiermee krijgt in feite iedere applicatie een ‘schone’ desktop. Het grote voordeel is dat applicaties elkaar niet meer in de wielen kunnen rijden (‘DLL-hell’), en dat het testen of applicaties wel of niet samen op een pc kunnen worden geïnstalleerd, niet meer nodig is. Bovendien hoeven applicaties niet meer op werkstations te worden geinstalleerd; alle werkstations waarop de SoftGrid-client draait hebben razendsnel toegang tot alle aanwezige applicaties die vanaf de server worden gestart. Voor betere prestaties en voor laptops is er een slim cache-mechanisme, waardoor een applicatie die al eens op dat werkstation heeft gedraaid ook kan worden gestart als er geen verbinding met de server is. SoftGrid werd door Microsoft gedemonstreerd door op een desktop tegelijkertijd twee verschillende versies van Word te starten, wat normaal gesproken helemaal niet kan.
In het eerste kwartaal van 2007 zal Microsoft met een nieuwe ‘Microsoft-branded’ versie van SoftGrid komen, en een dezer weken wil het concern hierover een aankondiging doen. In verband daarmee is nu nog niets loslaten over dat product.
Twee concurrenten van SoftGrid staan overigens in de coulissen te loeren: het dit jaar verschenen ‘SVS’ van Altiris en het alleen nog in aankondigingen levende ‘Streaming Server’ van Citrix. Allen doen aan applicatie-virtualisatie, maar SoftGrid is dankzij al weer wat jaren ervaring voorlopig de meest volwassen oplossing.
Beheerproducten
Sinclair stond in zijn presentatie lang stil bij de twee kernproducten van Microsoft als het gaat over beheer, SMS en MOM, die in nieuwe versies onder de ‘System Center’-paraplu verder zullen gaan (MOM wordt ‘System Center Operations Manager 2007’ en SMS ‘System Center Configuration Manager 2007’). Beide producten werden tot dusverre vooral als probleemoplosser gebruikt, SMS voor softwaredistributie en MOM als hulpmiddel voor het ontdekken van problemen, maar het procesdenken heeft binnen Microsoft ook voet aan de grond gekregen. De (toekomstige) producten in de System Center-reeks zien we dus groeien in een ITIL-achtig model, met daarin onder meer incident-, problem-, configuration- en change management. De naamswijziging van SMS naar Configuration Manager is daarom niet zo verwonderlijk, zeker als je bedenkt dat de software van het door Microsoft overgenomen AssetMetrix daarin een rol zal spelen. AssetMetrix bezit namelijk een uitgebreide database met daarin de gegevens van 98% van alle commercieel beschikbare software, die dus daarmee goed in een netwerk kan worden geïnventariseerd. System Center Configuration Manager 2007 moet in het derde kwartaal van 2007 op de markt verschijnen.
De processen incident en problem management worden ingevuld door Operation Manager 2007. Die bevat de kennisbank over de Windows-omgeving en moet daarmee de duur van het probleemoplossen bekorten en dus de kosten verlagen. System Center Operation Manager 2007 moet al in het eerste kwartaal van 2007 het daglicht zien.
Dan heeft Microsoft nog een paar producten ‘in de steigers’ staan, waaronder ‘Service Desk’, een applicatie die het hulpmiddel voor de afdeling Service Desk moet worden en waarmee geheel geautomatiseerd aan change management kan worden gedaan. System Center Service Desk moet ergens tegen het einde van 2007 beschikbaar zijn. Een ander nieuw product dat bij Microsoft in ontwikkeling is, is ‘System Center Essentials 2007’, dat mogelijk al in het tweede kwartaal van 2007 leverbaar wordt. Dit is een product dat de verschillende beheerapplicaties van Microsoft integreert, met name SMS en MOM, speciaal voor de wat kleinere bedrijven die behoefte hebben aan een wat kleinschaliger oplossing. Microsoft richt zich hiermee naar eigen zeggen op bedrijven met tot ongeveer 15 servers en 500 werkstations. De bèta hiervan is al beschikbaar.
Vista
Tenslotte stond Microsoft stil bij de verbeterde beheermogelijkheden van Vista, op sommige gebieden vergaand. Met meer dan 500 nieuwe settings voor Group Policies krijgt een beheerder bijvoorbeeld veel meer controle over een werkstation. Voorbeelden van waarvoor er nieuwe Group Policies zijn: power management, remote assistance, terminal services, Internet Explorer en iSCSI. Vista kent daarnaast een nieuwe Event Viewer, waardoor centraal beheren eenvoudiger wordt, en een sterk verbeterde Task Scheduler, waarmee voorwaarden kunnen worden gesteld aan bepaalde acties, iets wat Microsoft ‘conditional launch’ noemt. Het installeren van Vista werd met SMS gedemonstreerd, waarbij opvalt dat een image van Vista significant groter is dan van Windows XP. Waar het gemiddelde image van XP rond de 500 MB groot is, moet bij Vista worden gerekend op 2,5 GB. Dat heeft tot gevolg dat het installeren van Vista op een pc, ook via SMS, langer duurt dan van XP.
Op weg naar minder beheerkosten (lees: minder fte’s die voor beheer nodig zijn) doet Microsoft stappen vooruit. Kernwoorden zijn daarbij virtualisatie en het gebruik maken van aanwezige kennis. Het procesdenken dringt daarbij ook steeds dieper in Microsoft door, wat duidelijk zichtbaar is in het nieuwe productaanbod.