Hitachi maakt zijn nieuwe bedrijfsstrategie bekend. Het bedrijf wil zich voornamelijk focussen op innovatie, een vernieuwde partnerstrategie en een vergroting van zijn naamsbekendheid.
Hoewel Hitachi reeds jaren tot de top vijf van patentaanvragers ter wereld behoort, wil het bedrijf de waarde aan patenten en ander intellectueel eigendom verdubbelen. Daarnaast breidt Hitachi het aantal onderzoekers uit en brengt het 15 procent van zijn corporate onderzoekers onder bij zakelijke divisies. Hiermee wil het ontwikkeling en onderzoek dichter bij de zakelijke kant van de onderneming brengen.
Hitachi ziet de investering in innovatie als een middel om zijn rentabiliteit te vergroten. In het fiscaal jaar 2005 waren de twee belangrijkste innovatieve producten samen goed voor 30 procent van de totale verkoop.
Nieuwe partners
Door het aantrekken van nieuwe strategische partners wil Hitachi zijn marktaandeel wereldwijd verhogen tot 20 procent. Dit geldt met name voor Hitachi Data Systems, de storagedivisie van Hitachi. HDS zal zich daarbij met zijn storage-oplossingen meer dan voorheen richten op de mkb-markt. Specifiek voor dit marktsegment wil het zijn verkoopkanalen uitbreiden.
Om onder andere zijn naamsbekendheid in het buitenland te vergroten, verhoogt Hitachi, in het fiscaal jaar 2008, zijn buitenlandse investeringen van 30 procent naar 50 procent. In het fiscaal jaar 2009 wil het bedrijf zijn buitenlandse verkoopcijfers met 45 procent hebben verhoogd.