De storage-markt groeit en groeit. Woorden als ‘explosief’ worden al tijden gebruikt. Kenners voorspellen een verdubbeling van alle gegevens binnen enkele jaren. De groei om ons heen is goed zichtbaar. We schieten met gemak onze digitale kiekjes op de hoogste resolutie en downloaden ’s avonds nog een film of muziekalbum. Gewoon, omdat het kan. Opschonen van de computer is niet meer nodig. We hebben genoeg gigabytes aan boord en vernuftige externe opslagoplossingen. De verhouding gigabyte-euro is beter dan ooit tevoren, dus bewaren we maar. Hoe meer hoe beter.
Voorheen hadden we nog een kleine garagebox waar we met veel pijn en moeite onze digitale gegevens in opstapelden. Nu hebben we een hangar tot onze beschikking. Met zeeën van ruimte. Gelukkig wordt de kwaliteit van het opslagmedium steeds minder vergeten, want we weten het allemaal maar al te goed: verlies van data is nu eenmaal een gróót verlies. Zielsalleen, in de hoek van de hangar, staat nu onze digitale verzameling opgeslagen. En waarom ook niet? We zullen de extra ruimte hard nodig hebben…
Wereldwijd zijn er al meer dan 800 miljoen computers in gebruik. Stop! Lees dát eens terug. Acht-Honderd-Miljoen computers. Dat zijn een He-Le-Boel computers! Dat aantal groeit, en dus ook de data die wij verzamelen. We zijn verzamelaars geworden. De komende jaren volgt iedereen die nu nog niet meedoet. De sneeuwbal dendert de berg al af. Vanaf de luierleeftijd groeit de jeugd achter de computer op en wordt langzamerhand de nieuwe generatie verzamelaars.
De digitale snelweg helpt ons steeds sneller en verder op weg. Nog even en de computer is onze telefoon, tv en muziekstation. Letterlijk ons centrale externe geheugen. Nog even en de computer is volledig geïntegreerd in ons huishouden en is nooit meer weg te denken.
Dat de hoeveelheid gegevens gaat groeien, staat buiten kijf. Met deze wetenschap hebben wij verzamelaars uit de branche een ruwe (groei)diamant in handen, een groeimarkt van formaat. Desondanks denderen de prijzen naar beneden en worden de marges dunner en dunner, terwijl er meer dan genoeg diamant is voor iedereen. Bij deze roep ik reseller-Nederland en fabrikantenland op: “Houd uw prijzen stabiel, geniet van een normaal prijsniveau en neem uw marge!” Het kan. Het mag. Het is zelfs gezond voor u. Anders worden wij het aangeschoten wild en de eindgebruiker de jager. En dat wil niemand, want wíj hebben de diamant in handen! Met genoeg verzamelaars in spé om op te jagen. Ja, de storage-markt groeit en groeit. Sommigen zeggen zelfs ‘explosief’.
Cas de Heus, manager marketing & communicatie Freecom Technologies