ICT-dienstverlener Telindus introduceert Telindus Application Acceleration Services. TApAS bundelt diverse volledig geïntegreerde diensten en oplossingen met als doel de performance van bedrijfskritische applicaties binnen de onderneming te optimaliseren.
Het meest in het oogspringende resultaat dat met TApAS wordt behaald, is minimaal een verdubbeling van de WAN-capaciteit. In veel gevallen kan de doorvoersnelheid zelfs met een factor tien worden verhoogd. Dit gebeurt onder meer doordat van het internetverkeer dat plaatsvindt door het werken met webgebaseerde applicaties, minimaal de helft wordt geëlimineerd. Daarnaast wordt het WAN niet langer gebruikt voor het versturen van data die regelmatig weerkeert, wat neerkomt op eliminatie van gemiddeld meer dan 60 procent van het verkeer op het WAN.
Door de toegenomen WAN-capaciteit kunnen servers worden gecentraliseerd zonder investering in extra bandbreedte, terwijl de gebruikersperformance in de remote offices behouden blijft. Het datacenter kan door toepassing van TApAS met de helft van de servers toe, in sommige gevallen kan zelfs tot 80% op servers worden bespaard. Dit resulteert in een significante kostenbesparing, terwijl tegelijkertijd de capaciteit toeneemt en de gebruikerservaring positiever wordt.
Binnen het TApAS-concept definieert Telindus service levels niet langer op basis van beschikbaarheid, maar op basis van de end-to-end performance van bedrijfskritische applicaties. Erik Hendrix, Business Innovation Manager Secure Converged Networking bij Telindus: “Hoewel verschillende operators bewegen in de richting van application level agreements, is Telindus op dit moment de enige die een echte end-to-end benadering biedt en service levels definieert op basis van performance.”
Het startpunt voor een TApAS-traject is een applicatieprestatie-assessment. Deze assessment geeft inzicht in de bedrijfsprocessen en het gebruik van applicaties gerelateerd aan deze processen. Zo ontstaat inzicht in waar de problemen zich bevinden. Telindus analyseert wat de juiste oplossing is voor het specifieke probleem en kan deze in samenspraak met de klant implementeren. Tevens voorziet Telindus in een monitoringoplossing die de applicatieperformance continu bewaakt en een signaal geeft wanneer het afgesproken service level niet langer kan worden gehaald.