Altiris, leverancier van servicegeoriënteerde beheeroplossingen, introduceert een nieuw concept: service-oriented management. Hierbij worden applicaties met één managementdatabase beheerd. Daarnaast introduceert Altiris twee aanvullingen op zijn uitbreidbare beheerarchitectuur.
Door zich te richten op de drie pijlers ‘lifecycle management’, ‘automated operations’ en ‘enforceable security’ sluit Altiris service-oriented management de doelstellingen van de business en IT beter op elkaar aan. Deze drie pijlers worden ondersteund door de uitbreidbare managementarchitectuur van Altiris die automatisering van processen, integratie en modulaire opbouw mogelijk maakt. Lifecycle management zorgt voor een helder overzicht en beheer van de volledige levenscyclus van alle IT-apparatuur. Door activiteiten en processen te automatiseren (automated operations), wordt het beheer van systemen herhaalbaar, voorspelbaar en onzichtbaar voor de gebruiker.
De laatste pijler, enforceable security, draagt zorg voor het verhogen van de beveiliging door kwetsbaarheden op te sporen en te verhelpen. Tevens wordt data beter beschermd door deze te toetsen aan internationale standaarden en best practices.
IT-organisaties die meer dan 80 procent van budget spenderen enkel en alleen om het ‘licht aan te houden’, verspillen resources die nodig zijn om veranderingen door te voeren. Service-oriented management helpt bij het verlagen van de kosten en stelt resources beschikbaar.
Uit onderzoek van Forrester* blijkt dat IT-activiteiten snel aan het veranderen zijn richting verbeterde managementprocessen met ITIL en geavanceerde managementtechnologieën zoals BSM (Business Service Management) en de CMDB (configuratiemanagementdatabase). De eerste stap hierin is het overstappen van een technologisch uitgangspunt naar een servicegeoriënteerde benadering binnen de IT- operatie.
“Ons doel is service-oriented managementsoftware aan te bieden die IT-organisaties in staat stelt minder tijd kwijt te zijn aan het eenvoudigweg draaiende houden van hun operatie, en daardoor meer nadruk kunnen leggen op de groei van een onderneming”, aldus Greg Butterfield, president en CEO van Altiris. “De oplossingen van Altiris verbeteren de IT-efficiëntie en de beveiliging en zorgen ervoor dat IT-middelen aansluiten op bedrijfsbehoeften.”
IT-beheerplatform
Altiris service-oriented management is modulair, open en schaalbaar. De uitbreidbare beheerarchitectuur biedt een basis voor integratie van verschillende technologieën en procesinvesteringen. Deze architectuur stelt klanten, partners en ontwikkelaars in staat de oplossingen aan te passen naar eigen wens. Dit kan door middel van het assortiment aan diensten van Altiris, de gecentraliseerde CMDB, efficiënte communicatie en policy en notificatie-engines.
Dwain Kinghorn, CTO van Altiris: “Eén beheerinfrastructuur, database en console zijn ons antwoord op de vraag van onze klanten om de kwaliteit van de service te verhogen en de kosten van het beheer verder te verlagen. Doordat duizenden klanten en partners Altiris service-oriented management gebruiken en ontwikkelen, verwachten we dat Altiris een industriestandaard voor IT-beheerplatformen wordt.”
Nieuwe producten
De nieuwe Altiris Task Server helpt klanten bij het automatiseren van IT-activiteiten. Door de integratie met andere Altiris-producten, kunnen taken eenvoudig worden geautomatiseerd. Hierdoor wordt de IT-service efficiënter doordat de juiste mensen, producten en processen bij elkaar worden gebracht om een taak te volbrengen.
Daarnaast is de Altiris management console vernieuwd. Met versie 6.5 kan de gebruiker zelf menu’s definiëren, het uiterlijk veranderen en andere functies naar wens aanpassen. De vernieuwde zoekfunctie vereenvoudigt het snel vinden van te configureren items.