De wereld wordt steeds mobieler en draadlozer. De mogelijkheden om draadloos te communiceren en toegang te krijgen tot internet en het bedrijfsnetwerk nemen hand over hand toe, net als het aantal apparaten met ingebouwde draadloze functionaliteit. Mobiel werken wordt net zo gemakkelijk en gewoon als werken op kantoor en de laptop of pc – al dan niet getransformeerd tot Media Center – krijgt een plaats in de woonkamer, draadloos aangesloten op internet en het home cinema systeem. Foto’s en films, geschoten met een digitale camera of mobiele telefoon, worden draadloos verstuurd en gezamenlijk bekeken op de lcd- of plasma-tv in de huiskamer.
Mobility en wireless vergroten dus het gebruiksgemak en -plezier, maar zorgen tegelijkertijd voor toenemende complexiteit en kwetsbaarheid. Juist bij mobiele toepassingen zijn zaken als gegevensbeveiliging, back-up & restore, beveiligde toegang en synchronisatie van cruciaal belang, zeker als het gaat om bedrijfskritische toepassingen.
Dit vraagt om een andere klantbenadering. Voor de reseller liggen hier de kansen om klanten voor langere tijd aan zich te binden, door ze bewust te maken van de risico’s en samen met de klant te zoeken naar de meest geschikte en veilige oplossing. Vooral als het gaat om beveiliging, zowel van toegang als (gevoelige) informatie, is vertrouwen tussen klant en leverancier een belangrijke voorwaarde. De reseller moet daarom in zijn marketing en klantbenadering dichter bij de klant gaan staan en zich richten op een lange-termijn klantrelatie. Apparatuur en software voor mobiele toepassingen zijn overal verkrijgbaar, soms ook nog vergezeld van een welwillend gebruiksadvies – ‘toegevoegde waarde’ noemen ze dat al gauw – maar de klant wil een mobiele oplossing die efficiënt en veilig is en volledig aansluit op zijn specifieke wensen en (bedrijfs)situatie. Juist de lokale reseller is met zijn kennis en expertise in staat daaraan invulling te geven en de klant de ondersteuning te bieden die hij wenst. Een juiste marketingaanpak van de reseller, gericht op een duurzame klantrelatie, moet de klant dat vertrouwen geven.
Diane Winkelman, marcom manager Acer Benelux