Soms vragen mensen mij wel eens “Hebben distributeurs nog wel bestaansrecht, nu resellers hun producten ook via internet rechtstreeks bij de fabrikant kunnen afnemen?” Mijn antwoord daarop is een overduidelijk “JA!”. Distributeurs vervullen een sleutelrol in de hele logistieke keten, met onze diepgaande kennis van de producten en de markt. Als one-stop-shop bieden we concrete toegevoegde waarde, zorgen we ervoor dat resellers hun producten tegen de beste prijzen kunnen inkopen en helpen we ze bij het effectief benaderen van hun doelgroepen.
Wanneer de distributeur uit de loop zou verdwijnen, zouden resellers het erg moeilijk krijgen. Ze moeten dan bijvoorbeeld met tientallen verschillende fabrikanten prijs- en leveringsafspraken maken. Zeker kleinere resellers hebben in dat geval al snel, laten we zeggen, ‘niet de hoogste prioriteit’. Daar komt bij dat de producenten zelf vaak niet de mensen hebben om alle resellers te bedienen. Distributeurs juist wel, waarbij er tussen reseller en distributeur al snel een persoonlijke relatie ontstaat. Op dit moment werken webshops en andere resellers zelfs met verschillende distributeurs, zodat ze altijd verzekerd zijn van de laagste inkoopprijzen en gegarandeerde snelle levering.
Daarnaast zit de toegevoegde waarde van distributeurs in concrete steun aan resellers bij marketing- en verkoopactiviteiten. Wij bieden de resellers die met ons samenwerken bijvoorbeeld kant-en-klare brochures en flyers, compleet met alle product- en prijsinformatie, maar met de specifieke branding van de reseller. Denk ook aan het doorgeven van leads, product- en verkooptrainingen, POS-materialen en nog veel meer. Allemaal zaken waarmee wij als distributeur de reseller helpen om betere verkoopresultaten te behalen.
Kortom, de markt kan niet zonder goede distributeurs. We zijn een onmisbare schakel in de hele keten van fabrikant tot eindgebruiker.
Ad van Schaik
Directeur BAS Distributie