Er komt een punt dat je technologie achter je moet laten en mee moet gaan met de ontwikkelingen. Wie heeft er bijvoorbeeld nog een ouderwetse draaischijftelefoon? Dat punt begint nu heel snel naderbij te komen voor traditionele telefonie. De ‘telefoniekroon’ is overgenomen door voice-over-ip. Het is ‘hot, hot, hot!’, zoals ze in de VS zeggen.
Ook al doet dit soort Amerikaans enthousiasme bij ons wat kunstmatig aan, ze hebben wel gelijk, die Amerikanen. VoIP is gewoon de volgende logische stap op het gebied van communicatie, na de traditionele telefoon, fax, en natuurlijk e-mail. Grote ondernemingen investeren al nauwelijks meer in ouderwetse telefoonsystemen, maar kiezen voor ‘unified communications’-oplossingen, waarin VoIP, e-mail, voicemail, fax en bedrijfsprocessen met elkaar worden geïntegreerd.
Natuurlijk ontgaat deze ontwikkeling kleinere ondernemers niet. Maar zij worstelen vaak nog met de vraag wat voor voordelen VoIP biedt aan hun kleine bedrijf. Goedkoop bellen met vestigingen in andere steden of andere landen is voor hen vaak niet aan de orde. Er ligt daarom een prachtige taak voor de VoIP-industrie om deze enorme doelgroep duidelijk te maken wat VoIP hen kan bieden. Onze eigen ervaringen op dit gebied bewijzen dat ook kleine ondernemingen aanzienlijke voordelen halen uit VoIP-oplossingen. Zo hebben wij bijvoorbeeld voor een taxicentrale een oplossing gebouwd waarbij het VoIP-telefoonsysteem rechtstreeks is gekoppeld aan een crm-applicatie. Van vaste klanten verschijnen meteen alle gegevens en de complete historie op het scherm, zodra ze bellen. Dat zorgt voor de concrete efficiencyverbeteringen waar mkb’ers altijd naar op zoek zijn. Met dit soort voorbeelden kunnen we het mkb laten zien dat ook voor hen nu de tijd rijp is om het oude te vervangen door iets beters.
Jasper van ’t Wout
Directeur Digacom