Sommige dingen in het leven keren altijd weer terug. Het kan lang duren, het kan kort duren, maar terug komt het. Neem nou ‘one stop shopping’ of ook wel ‘turn-key oplossingen’ genoemd. Geen complexiteit, geen gezeur met talloze leveranciers, geen tegenstrijdige adviezen en de garantie dat het werkt binnen bepaalde tijd en budget. Wat mij betreft komt dit weer terug; het is namelijk precies waar klanten behoefte aan hebben, zeker in het mkb.
Want wat zien we in de klein zakelijke markt? Veel verouderde oplossingen, terughoudendheid om nieuwe technologie aan te schaffen en relatief veel piracy. En dat is ook niet vreemd, mkb-bedrijven hebben veelal weinig tot geen it-competentie aan boord. Mkb-bedrijven kunnen hierdoor de complexiteit van it-vraagstukken niet overzien en voelen zich overgeleverd (en niet onterecht) aan de commerciële gehaaidheid van leveranciers. Kortom, er is behoefte aan één partij die de it-zorg voor de werkplek kan wegnemen en die garanties wil geven ten aanzien van werking én prijs.
Je zou zeggen dat dit besef wijdverbreid is. Maar er zijn nog erg weinig partijen die echt geïntegreerd kunnen of willen leveren, laat staan tegen een vaste prijs. De tegenwerpingen liggen voor de hand; ‘het is nu eenmaal complex’, ‘elke klant is anders’, ‘je weet toch niet wat je bij de klant tegenkomt’ en ‘de klant wil maatwerk’. Echter, in de meeste gevallen wil de klant helemaal geen maatwerk en al zeker niet wanneer wordt voorgerekend wat het kost en wat de consequenties zijn.
De werkplek ontzorgen en implementeren binnen een vaste termijn en tegen een vaste prijs is wat mij betreft gewoon een keuze: een keuze van de leverancier. We kunnen het wel, maar willen het schijnbaar niet en waarom ook, als je de klant kunt verleiden tot het dragen van alle risico’s?
Cees Poortman,
Directeur MySolutionStore