Dat er verschil zit tussen het aantal soa-implementaties in Europa en in Amerika is bekend. Verrassend is echter dat Europa hierin voorop loopt.
40 procent van de bedrijven vindt het lastig om geld te krijgen voor een soa implementatie. Robert Brusse, directeur Nederland van BEA Systems: “Een van mijn klanten vertelde dat hij het woord soa niet durft te noemen in de directiekamer”. Bruce Graham, manager Consulting Services van BEA bevestigt dit. “De grootste uitdaging is het overtuigen van de business”. Martin Percival, technical evangelist van BEA, steekt daarin ook hand in eigen boezem. “Misschien moeten wij ook meer trainen in hoe je het geld voor een soa moet rechtvaardigen”.
Verschillen
Bea Systems onderzocht wie over de implementatie van een soa in een bedrijf gaat en welke voordelen bedrijven zien in een soa. Uit het onderzoek komen duidelijke verschillen tussen Amerika en Europa naar voren. Graham vertelde tijdens BEA World in oktober nog dat Europese bedrijven zo’n zes tot twaalf maanden achter lopen bij bedrijven in Amerika. De survey geeft een andere uitkomst: 44 procent van de Europese bedrijven heeft soa bedrijfsbreed geïmplementeerd tegenover 19 procent van de Amerikaanse bedrijven. Percival: “Dat kan komen omdat in Europa anders tegen een implementatie wordt aangekeken dan in Amerika. Amerikaanse bedrijven implementeren een soa omdat ze zo makkelijker nieuwe programma’s kunnen maken. In Europa wordt een soa geïmplementeerd om kosten te besparen. Dat laatste is makkelijker te meten dan het eerste, vandaar dat Europese bedrijven misschien denken dat hun implementatie al gelukt is”.
Financiering
Ook zit er verschil in waar het geld vandaan komt. In Europa bepaald de Chief Financial Officer (cfo) of er geld beschikbaar komt voor een soa. In Amerika is dat de Chief Technology Officer (cto) of Chief Information Officer (cio). Percival: “Ook dat heeft te maken met de reden waarom een soa geïmplementeerd wordt”.