Kostenbesparing door toepassing van ict én tegelijkertijd een bijdrage verwachten in productiviteitsgroei zijn twee zaken die niet in één project thuis horen. Onderzoek van Accenture laat zien dat bedrijven die de grens goed weten te trekken beter presteren.
Marc Schuuring, it-strateeg bij Accenture Nederland, haalt een paar recente onderzoeken aan die het bedrijf heeft laten uitvoeren. Zo blijkt uit de wereldwijde studie die jaarlijks wordt herhaald naar zorgen van topbestuurders van multinationals dat zij veel aandacht vragen voor het beheer van risico’s. Dit staat op nummer 1. Gevolgd door ‘groei realiseren en tegelijkertijd rentabiliteit verbeteren’, ‘nieuwe klanten binnenhalen’ en ‘IT gebruiken om kosten te drukken en waarde te creëren’.
“Je voelt op je klompen aan dat kostenreductie en waardecreatie niet samengaan. Uit onderzoek naar dit fenomeen blijkt dat ook”, zegt Schuuring. Hij verwijst naar de ‘Accenture IT Productivity Study 2006: Business Value through IT Productivity’ dat deze zomer is uitgevoerd in Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland. Hieruit blijkt dat it volgens de ondervraagden een grote invloed heeft op de productiviteit. Sleutelwoorden voor succes zijn: aansluiting van it op de bedrijfsvoering (alignment), een bedrijfsgerichte it-strategie, commoditization en uitstekende levering van it-producten en –diensten.
Achterlopen
De aansluiting van it op de bedrijfsvoering blijkt overigens nog een uitdagende, strategische taak. “Er zijn nog geen effectieve procedures voorhanden”, zegt Schuuring. “Voorts blijkt dat bedrijven een ‘commodization boundery’ moeten vaststellen. Een grens tussen waar je wilt besparen op de it-kosten, zoals de desktop, en waar je wilt investeren in it om bedrijfswaarde te scheppen. Dat vereist een duale sturing. Ondernemingen die dat goed voor elkaar hebben, blijken het beter te doen dan bedrijven die hiervoor geen beleid hebben ontwikkeld.”
Een derde onderzoek dat Accenture laatstelijk heeft laten uitvoeren – onder andere in Nederland – laat zien dat de it-managers een beetje achterlopen op de business managers op het vlak van de inzet van it. “Bijna een kwart van de it-managers meent dat de it-bijdrage gericht moet zijn op kostenvermindering, terwijl slechts 10 procent van de business manager die mening is toegedaan. Zij vinden vooral dat it-uitgaven moeten bijdragen aan verbetering van de bedrijfsproductiviteit.”
Dan schort het dus duidelijk aan ‘alignment’. Dit is alleen op te lossen, volgens Schuuring, als de ‘business’ duidelijke doelen stelt aan it en de it-manager daar ook op afrekent.