Veel bedrijven lopen gevaar, omdat ze geen voorschriften hebben voor het gebruik en beheer van e-mail, instant messaging en VoIP. Deze conclusie trekt beveiligingsleverancier Symantec uit een onderzoek naar communicatie en beveiliging.
Ruim de helft van de ondervraagden – 54 procent – antwoordt dat ze geen specifieke voorschriften hebben of dat overlaten aan de werknemers. Dit ondanks dat de helft van de bedrijven deze communicatiemiddelen van cruciaal belang acht voor de dagelijkse gang van zaken en 92 procent van de zaken via e-mail plaatsvindt.
Holistisch standpunt
“Bedrijven zijn zeer afhankelijk van de berichteninfrastructuur, maar ondernemingen moeten een holistisch standpunt innemen en niet alleen kijken naar e-mail of zich concentreren op pijnpunten als spam”, stelt Fredrik Sjostedt van Symantec. “Ze moeten zich ook richten op archiefbeheer en integratie van alle onderdelen, zodat je voorschriften kan opstellen die de hele infrastructuur beslaan.”
Nissim Bar-El, bestuursvoorzitter van consultancybureau Comsec Consulting, is het ermee eens dat veel bedrijven moeite hebben om de berichtenmolen te beheren, omdat er een gebrek is aan voorschriften. Hij voegt daaraan toe dat "iedere organisatie die eerst kijkt naar technologie en niet naar de voorschriften nooit succesvol zal zijn in het managen van hun netwerk".
Nieuwe grenzen
“Beveiligingsbeambten konden drie jaar geleden duidelijk de grenzen aangeven van het netwerk, maar nu is beveiliging een enorme uitdaging”, aldus Roy Harari van Comsec. “Er zijn oplossingen voorhanden voor die problemen, maar eerst moeten de beveiligingsmensen identificeren waar de nieuwe grenzen liggen.”
Symantec wil daar op inspringen met zijn nieuwe product Enterprise Messaging Management. Die software biedt een reeks aan geïntegreerde onderdelen en diensten om instant messaging, e-mail en VoIP van begin tot eind te beveiligen en te beheren.
Bron: IT Week