Xerox heeft de eerder aangekondigde overname van XMPie afgerond. Met de overname is een bedrag van 54 miljoen dollar gemoeid.
Met deze acquisitie haakt Xerox versterkt in op de trend naar gepersonaliseerde communicatie en cross-media marketing campagnes met inbegrip van digitaal drukwerk, e-mail en persoonlijke websites. XMPie zal als separate software unit binnen de Xerox-organisatie voortbestaan. XMPie richt zich op de ondersteuning van grafisch ontwerpers, marketingorganisaties en grafimediabedrijven bij de ontwikkeling van creatieve, customized marketingprogramma's, waarmee een hogere respons kan worden gegenereerd en die nieuwe wegen voor de communicatie met klanten openen. Geïntegreerde workflow-oplossingen helpen Xerox' klanten daarbij om nieuwe opdrachten te verwerven.
"Personalisatie is een van de zogenaamde 'killer applications' (toepassingen met een hoge toegevoegde waarde) bij digitaal drukken", aldus Jacob Aizikowitz, president van XMPie. "Steeds meer afnemers realiseren zich dat de integratie van variabele data, digitaal drukken en het gebruik van meerdere media een aanzienlijk hoger rendement oplevert dan bij traditionele marketingprogramma's het geval is."
De markt voor op variabele data gebaseerde drukwerkopdrachten met individuele informatie zoals naam, adres, rekeninginformatie en (gepersonaliseerd) beeldmateriaal, zal volgens onderzoeksbureau InfoTrends naar verwachting jaarlijks met 23 procent groeien, van 49 miljard pagina's in 2004 naar 138 miljard pagina's in 2009. Daarbinnen zal de toepassing van variabele data met gebruik van steunkleur jaarlijks met zo'n 39 procent toenemen. XMPie, dat werd opgericht in 2000 en werd gefinancierd door Jerusalem Venture Partners, was een wereldwijd opererend bedrijf met ongeveer 60 werknemers. Het hoofdkantoor van XMPie zal in New York gevestigd blijven en de onderzoeks- en ontwikkelingsfaciliteit in Netanya, Israël. De werknemers van XMPie zijn nu in dienst van Xerox. De overname, die geheel in contanten werd betaald, werd afgerond op 9 november.