De Nederlandse economie groeit weer en ook in de ict-markt zien we daar de (positieve) effecten van. De implementatiepartijen zoeken naarstig naar nieuwe medewerkers, de ‘billability’ is weer goed en klanten zijn weer aan het vernieuwen en vervangen.
Allemaal rozengeur en maneschijn zo op het eerste gezicht, maar is dit ook daadwerkelijk het geval? Is er sprake van structurele groei binnen uw organisatie, werpt uw strategie zijn vruchten af, zijn de juiste product/marktcombinaties gekozen of… Onze ervaring is dat het het beste is als business partners bewust kiezen voor een marktsegment dan wel voor bepaalde product/marktcombinaties. Als zij investeren in het opbouwen van de juiste kennis op dat gebied en hun medewerkers continue trainen en begeleiden, zijn dat de partners die echt groeien. Natuurlijk hebben deze partners ook baat bij een opleving van de economie als geheel, maar veel belangrijker is dat zij een bedrijfsfilosofie hebben die gestoeld is op toegevoegde waarde, specifieke branchekennis en innovatie.
Challenge uw ict-leveranciers in hun coveragemodel en segmentatie, want toegevoegde waarde is niet iets waar u alleen instaat maar waar zeker ook uw belangrijkste leveranciers in moeten meedenken. Dit is het moment om ‘toe te slaan’ zodat u straks niet verrast wordt als de conjunctuur wat terugvalt. Zorg ervoor dat u uw schaarse tijd goed managet en aan de juiste zaken besteedt. Dit zal de basis zijn voor structurele groei en zal ervoor zorgen dat u minder geconfronteerd wordt met ongeplande (negatieve) verassingen!
Ronald Hobma
Country Manager BMC Software Nederland