Eindelijk is het dan bijna zover. Microsoft introduceert zijn nieuwe Vista-besturingssysteem. De ontwikkeling ervan heeft ruim vijf jaar geduurd, waardoor er hoge verwachtingen zijn geschept. De implementatie van diverse bètaversies in de afgelopen maanden heeft ons geleerd dat een overstap naar Windows Vista meer te vergelijken is met een fikse upgrade, in plaats een revolutionaire, ingrijpende migratie.
Bedrijven zouden echter niet zomaar moeten overstappen op Vista, alleen omdat het nieuw is. Het is belangrijk eerst goed naar de eigen organisatie te kijken. Is het wel wenselijk om over te stappen? Dat zal niet voor ieder bedrijf gelden vanwege verschillen in de functionele eisen. Wat vind je belangrijk? Mobiel werken, een extranet of betere interne samenwerking? Vista is bijvoorbeeld een enorme stap voorwaarts voor bedrijven die veel waarde hechten aan beveiliging en mobiliteit. De mogelijkheden voor patching zijn beter en er zit standaard anti-spyware in Vista. Ook bevat het een functionaliteit (Bitlocker) die ervoor zorgt dat bestanden automatisch worden versleuteld, zodat gegevens niet op straat komen te liggen als een werknemer een laptop kwijtraakt door verlies of diefstal. Een aanmerkelijke verbetering. Je moet er niet aan denken dat je als bedrijf door zo’n incident in de publiciteit komt.
Maar niet alleen functionaliteit is van belang. Misschien nog wel belangrijker is te kijken naar de applicaties die je hebt. De strengere beveiliging van Vista zou voor sommige applicaties een probleem kunnen vormen. Zijn mijn belangrijkste applicaties wel geschikt om met Vista te werken en hoe distribueer ik deze? Het devies is een gedegen voorbereiding en een grondige test van alle applicaties.
Vista komt eraan en brengt een verbeterde en plezieriger manier van werken voor zowel de gebruiker als de beheerder. Weet u al of uw applicaties geschikt zijn? Blijf vooral niet de kat uit de boom kijken, maar kijk naar de voordelen die te behalen zijn voor de individuele organisatie. Dat er voordelen aan Vista kleven, dat staat in ieder geval vast!
Xavier Geerdink
Marketing Manager bij Brain Force – VAI