Ict-marktonderzoeker Forrester zegt te verwachten dat het nog wel even kan duren voordat de zakelijke gebruiker de overstap naar Vista maakt, zodra daarvan de eerste commerciële versie in de schappen ligt. En ook de thuisgebruiker zou een afwachtende houding aannemen, beweert Forrester, en pas tot aankoop overgaan als hij ook een nieuwe computer aanschaft. Ik betwijfel dat, maar ik ben geen Forrester.
Ik zou dat jammer vinden. Wat ik van Vista heb gezien is imponerend en vooral de inspanningen die Microsoft heeft verricht om de pc of het netwerk in blakende gezondheid te houden zijn indrukwekkend. Microsoft heeft de kennis die het nodig had om de beveiligingsproducten OneCare en ForeFront te vervolmaken gekocht van jonge softwarebedrijven in de Verenigd Staten en brengt die gelijktijdig, of kort na de lancering van Vista op de markt. Tegen extra betaling in de vorm van abonnementen, dat wel natuurlijk.
De huidige hoogvliegers in de antivirus-, antispam- en antispyware-markt, Symantec, McAfee, Kaspersky en andere, voelen Microsoft’s hete adem in de nek en beginnen zich te verweren, onder meer door te beweren dat de softwaregigant uit Redmont zich schuldig maakt aan oneerlijke concurrentie. Daar komt nog bij dat de prijs die Microsoft gaat vragen voor een licentie met circa 15 dollar per computer niet overdreven lijkt. En dan te bedenken dat er ook nog een back-up voorziening is ingebouwd.
Ik ben niet in dienst van Microsoft, maar ik durf te zeggen: Wacht niet te lang met Vista! Elke dag zonder is een verloren dag.
Rik Boelhouwer
Algemeen directeur van BVO Training Center