De verkiezingsstrijd is in volle gang op het moment dat ik deze column schrijf. Het blijft interessant om te zien wat voor capriolen de lijsttrekkers uithalen om de kiezers op hun hand te krijgen. Ze gebruiken alle media om zichzelf en hun standpunten aan een zo groot mogelijk publiek te verkopen, van tv-debatten tot RTL Boulevard (logisch, wie wil er nu niet naast Daphne zitten?).
Het is natuurlijk belangrijk wat je verkoopt, maar nog belangrijker hoe je je producten/diensten/standpunten aanprijst. De politiek lijkt daarin op onze business. Ook al heb je een goed programma, als de ‘verkoper’ het niet op de juiste manier verkoopt of het publiek niet aanspreekt, kan dat tot grote verliezen lijden.
Nu waren wij de afgelopen dagen als platinum partner op de Windows Vista System Builder Roadshow waar Microsoft liet zien wat Vista in zich heeft en vooral hoe gebruiksvriendelijk het is. Vanuit een technologisch oogpunt uit gezien is Vista echt een stap voorwaarts: multi core ondersteuning, X86-64 bit ondersteuning, betere beveiliging, enzovoort. Maar het nieuwe Windows werd ook nog eens op heel aantrekkelijke manier gepresenteerd, het leek wel Hollywood. Ik kon mijn enthousiasme niet onderdrukken, dit is echt kicken!
Ik denk dat we de nieuwste hardwareontwikkelingen én de introductie van Windows Vista met beide handen moeten aangrijpen voor upselling. Ten eerste omdat je ook echt iets nieuws hebt te verkopen, dat heel goed is aan te passen aan de behoefte van de klant. Laat de klant ervaren wat de verschillen zijn met andere opties in de markt. Toon welke mooie (grafische) mogelijkheden in Vista de klant kan gebruiken wanneer hij voor bepaalde pc-onderdelen kiest. Emotie is de beslissende factor en het stelt ons allen in staat meerwaarde te verkopen aan de eindgebruiker en dus extra marge te maken.
Weet wat je verkoopt, maar besteed vooral aandacht aan hoe je het verkoopt!
Good selling!
Casper Pilkes
RSM Southern Europe bij Advanced Micro Devices