RealOpen IT is begin 2005 als consultancybedrijf begonnen in de open source-markt. Al anderhalf jaar lang migreert directeur Bram Haasnoot (51) samen met 13 medewerkers klanten uit de installbase van Novell naar open oplossingen.
1. Met welke deal heb je ooit het meeste geld opgestreken?
Namen en bedragen wil Haasnoot niet noemen, maar toch heeft hij een panklaar antwoord. “We hebben een hele grote deal met heel veel geld gedaan, maar het leverde maar weinig marge op. Dit was een hele grote licentiedeal en was de kick-off van ons bedrijf. Grote deals geven reuring in de markt, maar een stabiele cashflow geeft meer rust in de tent.”
2. Wat is je beste tip voor een fabrikant of distributeur?
“Eigenlijk is dit een tip die ook handig voor resellers kan zijn”, schiet Haasnoot alweer uit de startblokken. “Consumentenonderzoek. Weet wat je klant beweegt. Als je dit namelijk niet weet, heb je er niks aan. Dit is dan ook een punt van kritiek van mij op menig bedrijf.”
3. Overnemen, overgenomen worden of zelfstandig opereren?
“Oké”, begint Haasnoot nu toch enigszins te haperen. “Nadat het DNC niet gelukt is om ons over te nemen, kan ik nu volmondig zeggen dat ik hier voor zelfstandig opereren kies. Als je jouw bedrijf verkoopt of een groot bedrijf overneemt, verlies je toch een stukje van jezelf.”
4. Echt open it of stiekem toch een beetje gesloten?
“Wij zijn echt open in de ruimste zin van het woord”, betoogt Haasnoot trots. “Open source, open mind is dan ook onze lijfspreuk en waar toch wat gesloten spulletjes geleverd moeten worden, dan leggen we dat gewoon op tafel. Is het toch weer open!”
5. Wie moet de leiding hebben in een verkooptraject? Klant, reseller of fabrikant?
“De klant, oh nee sorry; de reseller”, corrigeert Haasnoot zich snel. “Ik zag mezelf als de klant. Als de reseller niet de leiding heeft, dan wordt hij uitgespeeld op prijs.”
6. Wat is het grootste probleem voor het ict-kanaal in Nederland?
Haasnoot begint enigszins te haperen en struikelt wat over het woordje ‘nek’. “Wat de meeste bedrijven nekt is dat ze te weinig hun nek uitsteken. Bedrijven kijken de kat uit de boom en vertonen kopieergedrag. Als ze echt innovatie willen brengen moeten ze wel hun nek uitsteken.”
7. Wat moet er na software en nu ook hardware nog meer ‘open’ worden?
“Dat is een goede vraag”, moet de RealOpen IT-directeur eerlijk bekennen. “Het prijsbeleid in de keten van klant, reseller, distributeur en fabrikant zou meer open mogen. Dat levert eerlijkere concurrentie op. De klant weet waar hij genept wordt en de reseller wordt meer beoordeeld op zijn kwaliteit. Dit heeft ook wel een keerzijde, want je moet ook ‘the balls’ hebben om een deal te weigeren als deze niet rendabel voor je is. Ik heb wel eens de fout gemaakt dat ik de inkoopprijs per ongeluk op de offerte had geschreven in plaats van de verkoopprijs. Ik heb de klant gebeld en gelukkig vroeg hij alleen maar wat ik wilde verdienen.”
8. Komt je opleiding van pas in je huidige functie?
“Ik heb natuurkunde en wiskunde gestudeerd en die komen niet erg van pas”, vertelt Haasnoot lachend. “Al kan ik met mijn wiskunde natuurlijk wel uitstekend mijn marge uitrekenen! Ik heb zeven jaar als informaticaleraar in het MBO lesgegeven wat mijn leven als directeur wat makkelijker maakt. Niet dat ik mijn klant als leerling zie, maar er zijn wel parallellen.”
9. Hoe zou je jezelf als ondernemer willen typeren?
“Een beetje slordig”, roept Haasnoot nog voordat hij het zelf in de gaten heeft. “Uhm, uhh, maar ik ben ook wel vooruitstrevend en zie de toekomst van een bedrijf. Daar kan ik dus mooi op inspelen. Daarnaast ben ik enthousiast, eerlijk en natuurlijk open.”
10. Wat is je grootste triomf geweest?
Eind goed al goed en Haasnoot tovert nog één keer een pasklaar antwoord uit zijn hoge hoed. “Dat wij binnen anderhalf jaar van een klein bedrijf een vooraanstaande voortrekker zijn geworden in de open source-markt. En de CRN-award natuurlijk!”