It-dienstverlener Fujitsu heeft een driejarig uitbestedingscontract gesloten met KLM voor de levering van werkplek- en helpdeskdiensten. Het contract heeft een waarde van vijftien miljoen euro. IBM is hiermee buitenspel gezet.
De it-diensten betreffen het beheer van alle werkplekken van de luchtvaartmaatschappij in Nederland. De werkzaamheden zullen plaatsvinden op 7×24-basis, onder regie en verantwoordelijkheid van KLM. Belangrijkste doelstelling is het verlagen van de kosten van het it-beheer. Het contract is een vervolg op de overeenkomst uit begin 2003, toen Fujitsu een groot deel van de kantoorautomatisering van KLM in Nederland in beheer kreeg: bij elkaar zo’n 6500 werkplekken bij vier bedrijfsonderdelen. IBM kreeg toen het andere deel en valt nu, drie jaar later, buiten de boot. In het kader van het nieuwe contract gaat Fujitsu namelijk alle circa 11.000 werkplekken, 3.000 printers en 250 servers van KLM op het hoofdkantoor in Amstelveen, op de diverse locaties op en rond Amsterdam Airport Schiphol en op de luchthavens van Rotterdam, Eindhoven en Maastricht beheren en onderhouden.
Fujitsu zal de werkplekactiviteiten standaardiseren volgens de gemeenschappelijke systematiek van KLM en fusiepartner Air France. Dit houdt in dat zowel de inrichting als de werkwijze en tooling op uniforme wijze geïmplementeerd worden, wat naar verwachting resulteert in een aanzienlijke reductie van de beheerkosten. Daarnaast gaat de Fujitsu Helpdesk in Maarssen de ruim 20.000 it-gebruikers bij KLM in Nederland telefonisch ondersteunen bij het beantwoorden van vragen, het oplossen van incidenten en het doorvoeren van veranderingen. Ook bedrijven gelieerd aan KLM die werken met specifieke applicaties van de luchtvaartmaatschappij kunnen een beroep doen op de desk. Verder zal Fujitsu op strategische locaties medewerkers stationeren om te assisteren bij het verhelpen van storingen en het installeren en verhuizen van apparatuur.
Verschil in aanpak
Een woordvoerder van Fujitsu vertelt dat de aanpak van zijn bedrijf verschilde met die van IBM en dat dit de KLM de afgelopen jaren ook was opgevallen. “Wij denken vanuit ‘total cost of support’, terwijl een partij als IBM vooral naar de ‘total cost of ownership’ kijkt. Wat ik ermee bedoel is dat Fujitsu niet alleen kijkt naar het aantal incidenten en daar een prijskaartje aanhangt, maar tevens analyseert wat de gevolgen zijn van een incident. De ene storing hoeft namelijk geen effect te hebben op het reilen en zeilen van een bedrijf, terwijl de andere storing wel van grote invloed is. Daar is onze serviceaanpak op gericht en dat heeft KLM aangesproken.”
Opmerkelijk is wel dat KLM nu kiest voor één leverancier, terwijl de luchtvaartmaatschappij in 2003 bewust koos voor meerdere leveranciers, omdat het niet afhankelijk wilde zijn van één partij.n
Luchtvaartpioniers
KLM heeft de website www.pioneersinaviation.nl geopend. Op de site kunnen bezoekers de luchthaven Schiphol zien zoals die er in de jaren dertig uitzag. De site vormt de inleiding tot een evenement dat KLM in samenwerking met Air France organiseert op 13 november 2006 en dat de introductie memoreert van de fameuze Dakota DC3. KLM was in 1936 de eerste niet-Amerikaanse luchtvaartmaatschappij ter wereld die de Dakota DC3 in gebruik nam. Met 13.000 verkochte exemplaren is dit vliegtuig het meest succesvolle verkeersvliegtuig uit de luchtvaartgeschiedenis.
De eerst officiële lijndienst met de Douglas DC-3 werd op 13 november 1936 uitgevoerd en had als bestemming de toenmalige luchthaven van Parijs, Le Bourget. Nu, zeventig jaar later, zal KLM in samenwerking met Air France deze historische eerste vlucht herhalen. Daartoe zal in de ochtend van 13 november 2006 het vliegtuig voor het eerst aan het publiek worden getoond. Voorzien van zes speciale digitale camera’s wordt de vlucht elektronisch vastgelegd en zijn de beelden later die dag op de speciale website te zien.