De belangstelling binnen de publieke sector voor Shared Services op basis van service-oriented architecture groeit. Dat concludeert de Economist Intelligence Unit na onderzoek in opdracht van BEA Systems.
Zo’n 70 procent van de instellingen in de publieke sector maakt gebruik van een shared services model of overweegt het gebruik daarvan om de dienstverlening aan burgers te verbeteren en de efficiëntie van de organisatie te vergroten. Voor het realiseren van zo’n model is een service oriented architecture de meeste praktische keuze. Meer dan eenderde van de ondervraagden geeft aan dat de kloof tussen de verschillende applicaties en de datapakhuizen overbrugd dient te worden om gedeelde services aan te kunnen bieden.
“Het onderzoek toont aan dat klanten afstappen van eerste-generatie-portalen die simpelweg een dunne laag bovenop datasilo’s aanbrengen”, zegt Martin Percival, senior technology analist EMEA bij BEA Systems. “Klanten maken nu een bewuste keuze om uiteenlopende transacties en reeksen van ongestructureerde gegevens te overbruggen. Op deze manier zijn ze in staat om op effectieve wijze binnen de hele organisatie gebruik te maken van gedeelde diensten die transparant zijn voor de eindgebruiker/burger. Onder klanten binnen de publieke sector groeit het besef dat soa de flexibele infrastructuur biedt die nodig is om legacy-systemen te hergebruikern en snel op veranderingen in te springen.”
Het onderzoek laat verder zien dat het bouwen van een technische infrastructuur van essentieel belang is voor het succes van gedeelde diiensten. Bijna de helft van de ondervraagden (48 procent) is van mening dat het van belang is om gebruik te maken van een enkele portaalinterface voor de verbetering van de kwaliteit van gedeelde services, aangezien een dergelijk portaal toegang tot alle toepassingen en diensten kan bieden. Daarnaast geven de ondervraagden aan dat het mogelijk moet zijn om gegevens en toepassingen tussen organisaties te delen op basis van een enkelvoudig softwareplatform.
Organisaties binnen de publieke sector geven tegelijkertijd echter blijk van terughoudendheid. Volgens de ondervraagden zou een gebrek aan kwalitatief hoogstaande ondersteuning ertoe leiden dat de implementatie van een shared-services-technologie mislukt. Daarnaast wordt een gebrek aan steun bij de besluitvormers op directieniveau als belangrijk obstakel voor implementatie genoemd. Een deel van deze zorgen is het gevolg van een mogelijk gebrek aan vaardigheden binnen de eigen organisatie in combinatie met twijfels over het vermogen of de bereidheid van eindgebruikers om van deze nieuwe diensten gebruik te maken.