It-dienstverlener Fujitsu heeft een driejarig uitbestedingscontract gesloten met KLM voor de levering van werkplek- en helpdeskdiensten. Het contract heeft een waarde van vijftien miljoen euro. IBM is daardoor buitenspel gezet.
De it-diensten betreffen het beheer van alle werkplekken van de luchtvaartmaatschappij in Nederland. De werkzaamheden zullen plaatsvinden op 7×24-basis, onder regie en verantwoordelijkheid van KLM. Belangrijkste doelstelling is het verlagen van de kosten van het it-beheer. Het contract is een vervolg op de overeenkomst uit begin 2003, toen Fujitsu een groot deel van de kantoorautomatisering van KLM in Nederland in beheer kreeg: bij elkaar zo’n 6.500 werkplekken bij vier bedrijfsonderdelen. IBM kreeg toen het andere deel en valt nu, drie jaar later, buiten de boot. In het kader van het nieuwe contract gaat Fujitsu namelijk alle circa 11.000 werkplekken, 3000 printers en 250 servers van KLM op het hoofdkantoor in Amstelveen, op de diverse locaties op en rond Amsterdam Airport Schiphol en op de luchthavens van Rotterdam, Eindhoven en Maastricht beheren en onderhouden.
Fujitsu standaardiseert de werkplekactiviteiten volgens de gemeenschappelijke systematiek van KLM en fusiepartner Air France. Dit houdt in dat zowel de inrichting als de werkwijze en tooling op uniforme wijze geïmplementeerd worden, wat naar verwachting resulteert in een aanzienlijke reductie van de beheerkosten.
Daarnaast gaat de Fujitsu Helpdesk in Maarssen de ruim 20.000 it-gebruikers bij KLM in Nederland telefonisch ondersteunen bij het beantwoorden van vragen, het oplossen van incidenten en het doorvoeren van veranderingen. Ook bedrijven gelieerd aan KLM die werken met specifieke applicaties van de luchtvaartmaatschappij kunnen een beroep doen op de desk. Verder stationeert Fujitsu op strategische locaties medewerkers om te assisteren bij het verhelpen van storingen en het installeren en verhuizen van apparatuur.