Met de enorme opkomst van de digitale media wordt ons al lange tijd een ‘paperless’ toekomst voorgeschoteld. Ik merk daar echter nog niet zo heel veel van. Voor mijn gevoel printen we op kantoor meer en meer. Maar ook privé zien we steeds meer papier, papieren bewijzen en bonnetjes terugkomen. Bijvoorbeeld bij het boodschappen doen, de kassabon. Een keurig bewijs van aankoop, een bijgewerkte spaarpuntenstand en een vriendelijke tekst die me bedankt voor het bezoek. Service van de zaak. Ook in restaurants is de bon onverminderd populair. Minder populair, maar net zo belangrijk is natuurlijk de parkeerbon. Deze laatste dan in ieder geval zonder spaarpuntenstand.
Toen in de jaren ’80 de ‘touch’-schermen van mobiele apparaten toestonden een ‘digitale’ handtekening te zetten, leek de bon zijn langste tijd gehad te hebben. Maar het verlangen bleef. En inderdaad, de bon komt weer terug en nu op meerdere plekken. Binnen en buiten en in alle weersomstandigheden dankzij een nieuwe generatie mobiele printers. Printers die draadloos of met een kabel zijn gekoppeld aan een pda of handheld-computer, klein, licht en met mooie, snel aan te passen printjes. Deze printtechnologie heeft zich eerst bewezen in de barcodewereld, maar kan nu in elke vorm worden ingezet. Of het nu gaat om parkeerbonnen, entreekaartjes, ontvangst- of afleverbewijzen, de print is snel gemaakt en de gegevens worden automatisch opgeslagen en verwerkt in het administratieve back-office systeem.
Het vernieuwende is dat deze printers in combinatie met de handheld-computers zeer mobiel worden. Hierdoor kan altijd en overal waar een (trans)actie plaatsvindt direct een bon, bewijs of ticket worden geprint. Dit is efficiënt, kosten effectief, snel en gebruiksvriendelijk. Er ontstaan zo kansen voor partners in diverse kanalen en industrieën, zoals retail, field force automation, distributie en utilities. Naast creativiteit in de toepassing is ook de kennis om deze toepassingen feilloos en werkend te implementeren en te servicen belangrijk. En neem maar van mij aan dat er na iedere servicebeurt een mobiel geprinte bon wordt achtergelaten.
Mikel van Urk
Regional Sales Manager Zebra