Klanten van ING, Postbank, Fortis en Rabobank konden gisteren niet online betalen door een storing in het internetbetaalsysteem Ideal.
Met het betaalsysteem kunnen klanten bij webwinkels hun eigen bank selecteren om via internetbankieren de bestelde producten af te rekenen. Ideal wordt sinds vorige week geexploiteerd door Currence, de organisatie die ook de Pin en Chipknip exploiteerd. Dit bedrijf meldde dat het probleem bij de banken ligt. Het acceptantenplatform van de banken verwerkt om nog onbekende redenen geen transacties. Trouw meldt dat de storing rond 22.30 was opgelost en dat niet bekend is hoeveel mensen zijn gedupeerd.
Ideal is het uniforme betaalmiddel op internet. Vorige week droegen ING/Postbank, ABN Amro en de Rabobank hun eigendomsrecht van het systeem over aan Currence. Dit maakte de weg vrij voor andere banken om het systeem ook in te voeren. Hiermee lijkt nu een einde te komen aan de verschillende mogelijkheden om te betalen op internet. De betaling bij een webwinkel via Ideal is voor consumenten gratis. Webwinkels moeten tussen de 30 en 70 cent per transactie betalen, een stuk minder dan voor een betaling met creditcard.
Currence wil dat in 2012 meer dan vijftig miljoen keer per jaar betaald wordt met Ideal. Op dit moment is dat zo’n drie miljoen keer per jaar.