BEA Systems, Inc., een wereldleider op het gebied van enterprise infrastructure software, maakt vandaag bekend dat steeds meer Europese organisaties het gebruik van een portal overwegen als strategische ondersteunende technologie, in lijn met hun streven naar grotere efficiëntievoordelen. Volgens een enquête die in opdracht van BEA onder meer dan 600 respondenten in 13 Europese landen werd uitgevoerd, maakt de helft van de organisaties (56 procent) op dit moment gebruik van een enterprise portal of is zij van plan om een dergelijk portal binnen de komende 12 maanden in gebruik te nemen. De belangrijkste stimulans voor de implementatie van een enterprise portal is kostenreductie, door middel van verbeterde bedrijfsprocessen (genoemd door 35 procent van de respondenten), selfservicemogelijkheden voor klanten (24 procent) en/of verbeterde samenwerking (26 procent).
Volgens de enquête zijn de grootste obstakels voor een succesvolle implementatie van 'collaborative' portals: organisatorisch change management (genoemd door 43 procent van de respondenten) en de complexiteit van integratie (33 procent).
Deze bevindingen vormden een aanvulling op de white paper State of the Portal Market 2006, die BEA eerder dit jaar publiceerde. Deze paper bevat een synthese van nieuwe enquêteresultaten en recent onderzoek door analisten met betrekking tot de portal-markt. De white paper is beschikbaar op www.bea.com/whitepapers.
Bijna de helft van alle ondervraagden (45 procent) meldt dat een Service-Oriented Architecture van essentieel belang is voor een portal-omgeving. Portals worden ook wel aangeduid als het 'gezicht van SOA', omdat ze de voordelen van een SOA rechtstreeks naar de gebruikersgemeenschap brengen. SOA's zijn hoofdzakelijk opgebouwd uit infrastructuurtechnologieën zoals een enterprise service bus, service registry en service orchestration, servicebeheer en -beveiliging.
"Veel ICT-organisaties zijn het eens over de voordelen die SOA te bieden heeft als model voor hergebruik van hun infrastructuur, voor een reductie van de ontwikkelkosten, een hogere return on investment (ROI) op de bestaande middelen, een beter reactievermogen op zakelijke vereisten en procesoptimalisatie", aldus Martin Percival, EMEA Senior Technology Evangelist van BEA Systems. "Zoals deze enquête laat zien, is de onderliggende structuur van portals en 'composite applications' een pragmatische en tastbare benadering van een SOA-strategie. Portals maken gebruik van algemene SOA-concepten, zoals het aanbieden van webservices via portlets als bouwstenen voor toegang tot back-end-applicaties. Portals vormen welbeschouwd een praktische manier om de waarde van SOA voor de onderneming aan te tonen, zonder investeringen te hoeven maken in andere technologieën".
De enquête maakt eveneens duidelijk dat de implementatie van enterprise portals wordt gedreven door het senior management, dat de waarde van enterprise portals erkent en controle wil houden op de manier waarop deze portals worden ontworpen, ontwikkeld en gebruikt. Bijna de helft (45 procent) van de ondervraagden liet weten dat de CEO, CTO of Raad van Bestuur de meeste invloed heeft op de beslissing om een portal-oplossing voor de hele organisatie in gebruik te nemen, gevolgd door 'engineering' of het 'technical upper management' (17 procent), 'line of business' (12 procent) en het 'development team' (acht procent).
De BEA Enterprise Portals- enquête werd afgenomen gedurende een periode van drie maanden (juli – september 2006) bij 601 respondenten. De landen die deelnamen aan de enquête waren België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Portugal, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden.
Raadpleeg voor meer informatie over BEA Portal Solutions www.bea.com/portal.