QA-professionals kampen primair met slecht gedefinieerde requirements en onvoldoende tijd voor testen. Dat blijkt uit onderzoek van Borland Software Corporation (NASDAQ NM: BORL), marktleider op het gebied van Software Delivery Optimization (SDO). 64 procent van de QA-professionals gelooft dat requirements-gebaseerd testen het antwoord is voor een betere kwaliteit software. Deze resultaten zijn afkomstig uit een enquête onder 250 kwaliteitsprofessionals, gehouden op de STARWEST conferentie in Californië.
Op de vraag de grootste problemen met de kwaliteit van software te noemen, geeft 43 procent van de respondenten een voorbeeld waarbij de requirements vanaf het begin onjuist waren. 25 procent is van mening dat QA (Quality Assurance) niet genoeg tijd krijgt naar behoren te testen, wat wijst op het belang van het creëren van kortere lijnen tussen teams. Gebrek aan communicatie over veranderingen van requirements en de mogelijkheid de impact van deze veranderingen op de testfase te meten zijn ook genoemd als issues. 62 procent van de respondenten stelt dat zij een nieuwe Mercedes zouden kunnen rijden als ze een dollar kregen voor iedere keer dat ze een testcase moesten herschrijven, omdat een wijziging van requirements niet effectief gecommuniceerd was.
“Kwaliteitsprofessionals hebben te maken met grote uitdagingen en strikte deadlines. Het feit dat ze ons vertellen dat requirements een dergelijk grote invloed hebben op hun werk, onderstreept de behoefte aan een proces dat alle ontwikkelteams vanaf dag één op een lijn brengt”, zegt Cathal Griffin, Regional Director Borland EMEA Northern Region. “Het opzetten van duidelijke, testbare requirements en het eerder in het ontwikkelproces toepassen van best-practices kan de druk op QA-teams verlagen – en daarmee de kwaliteit van applicaties een boost geven.”
Borland’s Lifecycle Quality Management (LQM) helpt klanten bij het opzetten van een pro-actieve en preventieve benadering van softwarekwaliteit. De kwaliteit wordt verzekerd doordat deze in de software wordt ingebouwd vanaf het punt van projectdefinitie en er eerder wordt getest en vaker wordt getraceerd binnen elke fase van de levenscyclus.
Op de open vraag over wanneer hun werk het meest uitdagend is, reageren veel respondenten dat slechte communicatie tussen analisten, ontwikkelaars en testers hun grootste zorg is. Anderen merken op dat deadlines in de ontwikkeling vaak wel rekbaar zijn, maar die voor het testen niet. Maar niet alles was negatief. Op de vraag wat de meest positieve impact op hun werk heeft, antwoordden veel individuen het verbeteren van testprocessen en de ondersteuning van de CIO. De meerderheid van de respondenten – 62% – geeft aan dat test/QA automatiseringstechnologieën de meest positieve impact hebben, terwijl snelle methodologieën een veel lagere tweede plaats innemen met 14%.