De oprichters van het internetbetaalsysteem Ideal dragen het eigendom van het merk over aan Currence. Currence is reeds beheerder van onder meer Pin en Chipknip.
Komende maanden houdt Currence een radiocampagne om Ideal bekender te maken onder het brede publiek. Gisteren tekenden Rabobank, ABN Amro en ING de overeenkomst waarbij ze het eigendom over het merk Ideal overdragen aan Currence. Currence is een bedrijf van 8 grote en kleinere Nederlandse banken. Het werd begin 2005 opgericht om eigendom van betaalproducten en de uitvoering van transacties van elkaar te scheiden, zoals regelgevers eisen.
De banken blijven zelf de Ideal-transacties uitvoeren, de reclame en marketing voor ´PIN´en op internet´ is in handen van Currence.
Om het merk Ideal te mogen voeren, betalen banken sinds gisteren een vast jaarlijks abonnementsbedrag. Aan het einde van ieder jaar volgt nog een eindafrekening. De hoogte daarvan hangt af van het aantal transacties dat een bank in het afgelopen jaar uitvoerde.
De woordvoerder van Currence: "Wij bepalen de spelregels voor deelname aan Ideal en houden toezicht op de uitvoering ervan. Iedere nieuwe toetreder moet daar aan voldoen om een certificaat te krijgen."
Net als bij het reguliere PIN-verkeer verwacht Currence dat uiteindelijk alle Nederlandse banken Ideal-diensten aan hun klanten zullen bieden. Daaronder vallen onder meer SNS Bank, Friesland Bank en Van Lanschot Bankiers.
Currence krijgt enkel zeggenschap over het merk Ideal. Banken blijven zelf verantwoordelijk voor de prijsstelling van de dienst.
Nog voor het einde van het jaar begint Currence een radiocampagne voor Ideal. Met het oog op de decembermaand wil de organisatie het PIN'en op internet met Ideal bekender maken onder het brede publiek. Volgens de woordvoerder wordt Ideal nu nog veelal gebruikt door early adopters.
Ideal ging in oktober 2005 van start.
Kort na de zomervakantie werd de 2,5 miljoenste Ideal-transactie verwerkt. De teller staat bijna op 4 miljoen. Jaarlijks worden er in totaal zo'n 23 miljoen transacties afgehandeld via internet. Daarvan gaat nu 20 procent via Ideal.
In 2012, zo verwacht Currence, worden er jaarlijks 50 miljoen Ideal-transacties uitgevoerd. De zegsman van de organisatie ziet dat als "een realistische inschatting."
Currence ziet in Ideal een product dat mogelijk naar het buitenland te kopiëren is. Nederland wordt internationaal gezien als voorloper op het gebied van internetbankieren.