Rond 2000 zijn er veel bedrijven begonnen aan een avontuur: het leveren van bedrijfsapplicaties over het internet, in de vorm van een dienst. De dienst wordt meest maandelijks en per gebruiker afgerekend. Deze avonturiers werden geïnspireerd door een nieuw concept dat de oceaan was overgewaaid en zij werden ‘application service providers’ (asp’s) genoemd. De marktonderzoekers probeerden elkaar af troeven in hun voorspellingen over de groeipotenties van deze asp-diensten.
Inmiddels zijn we zes jaar verder en is er van de vele application service providers niet meer dan een handvol over. Van de voorspelde groeiscenario’s is weinig terechtgekomen. Een enkeling van de wel succesvolle asp’s durft zijn diensten nog zo te noemen, maar dat zijn degenen die hun brochures en websites nog niet aangepast hebben.
Nu is er weer een trend de oceaan overgewaaid: software-as-a-service genaamd, oftewel SaaS. Het komt er op neer dat applicaties als een dienst over het internet geleverd worden, al dan niet via resellers. De dienst wordt meest maandelijks en per gebruiker afgerekend. En weer buitelen de marktonderzoekers over elkaar heen om een fantastische groei voor de komende jaren te presenteren.
Deze ‘nieuwe’ asp-variant, want dat is het gewoon, wordt voortgestuwd door grote marketingbudgetten van nog grotere bedrijven die vooral niet geassocieerd willen worden met een model dat gefaald heeft. Maar het model heeft helemaal niet gefaald, integendeel. Het model is hetzelfde gebleven, of je het nu asp noemt of SaaS. Het enige wat veranderd is, is dat softwareontwikkelaars de applicaties nu beter geschikt hebben gemaakt om over het internet aan te bieden.
En dat is maar goed ook, want ‘software is dood’, aldus de succesvolle SaaS-leverancier Salesforce.com. En die boodschap komt aan, want zelfs SAP heeft nu een budget voor contramarketing vrijgemaakt.
Sander Nederkoorn,
Marketing Manager Multrix
Ik denk dat het SaaS of asp-model voor het mkb-segment in de toekomst kan gaan slagen. Ik verwacht zeker niet dat dit voor de corporate markt op korte termijn zal gaan slagen. De vraag is: wil een corporate klant afhankelijk zijn in de bedrijfsvoering van internetcapaciteit, beschikbaarheid en externe organisatie die de applicatie hosten?