Recent onderzoek van Quint Wellington Redwood, het onafhankelijke managementadviesbureau dat zich volledig toelegt op het oplossen van IT-gerelateerde organisatievraagstukken, wijst uit dat organisaties IT niet zien als potentiële innovatie- en groeibron. Aan de basis hiervan ligt de slechte relatie tussen IT en bedrijfsprocessen. Een ander onderzoeksresultaat is dat organisaties IT niet strategisch inzetten bij de bedrijfsvoering. Tevens blijkt uit het onderzoek dat IT-personeel vaak niet over de vereiste kennis beschikt om strategische problemen met IT-apllicaties adequaat te kunnen oplossen.
De twee voornaamste onderzoeksresultaten hangen nauw met elkaar samen. Managers zien IT niet als bron van innovatie en groei doordat het geen directe rol speelt in de strategische bedrijfsvoering. Aan de andere kant zal IT strategisch nooit belangrijk worden als leidinggevenden het blijven zien als slechts een ondersteunende dienst. Behalve managers kunnen ook IT-werknemers deze instelling veranderen. Het onderzoek wijst echter uit dat zij niet op dezelfde golflengte zitten als het management. Het gevolg is dat het bedrijfsmanagement niet eens meer probeert zijn grip op IT te vergroten, terwijl dit voor organisaties toch steeds belangrijker wordt. Maar ook de IT-werknemers zijn vaak niet capabel genoeg. Zij zijn niet in staat IT vanuit een breder perspectief te bekijken en zien IT-oplossingen daarom niet als middel om een grotere bedrijfsgroei te genereren.
Quint Wellington Redwood signaleert deze problemen en draagt enkele mogelijke oplossingen aan. Het onderzoeksbureau adviseert organisaties een lijst op te stellen van het prestatieniveau van bedrijfskritische IT-oplossingen (The Value Drivers of IT). Tevens raadt Quint organisaties aan om de fundamentele interpretatieverschillen tussen IT en businessmanagement uit de weg te ruimen.
"Managers zien IT vaak als noodzakelijk kwaad in plaats van als innovatiebron. Daarnaast is IT-personeel niet in staat de strategische mogelijkheden van IT voor de bedrijfsvoering te identificeren", zegt Ralph Hofman, senior consultant bij Quint Wellington Redwood. "Door beter samen te werken, meer interpersoonlijke communicatie in te bouwen en vaker out-of-the-box te denken, kunnen managers en IT-werknemers hier verandering in brengen. Zodat organisaties de potentie van IT voor de bedrijfsvoering optimaal kunnen benutten."