Groothandels zetten in toenemende mate webwinkels in als verlengstuk van de eigen onderneming.
Dat constateert Unit 4 Agresso, leverancier van bedrijfssoftware voor de groothandel, op basis van de sterk toegenomen verkoop van zijn webwinkelmodule Web Solutions, onderdeel van de groothandelsapplicatie Agresso Wholesale. In 2006 bestelde bijna 45 procent van alle nieuwe klanten van het pakket deze webwinkel-module, in 2005 was dit nog 23 procent.
De webwinkels die groothandels beginnen, sluiten over het algemeen direct aan op de interne bedrijfsprocessen van de groothandel en vergroten daardoor de dienstverlening van het bedrijf. Een webwinkel maakt order intake, informatievoorziening en serviceverlening 24 uur per dag, 7 dagen per week mogelijk. Op elk tijdstip dat (potentiële) klanten van de groothandel behoefte hebben aan productinformatie of informatie over de status van diverse orders en zendingen, kunnen zij hierover beschikken. Daarnaast is een webwinkel een extra etalage: het zorgt voor een eenduidige invulling van de bedrijfsidentiteit en de huisstijl van een groothandel. Een binnen de organisatie geïntegreerde webwinkel bespaart bovendien afhandelingskosten, verhoogt de efficiëntie van de bedrijfsvoering, verbetert de informatievoorziening en bespaart zowel de groothandel als de klant tijd.
Opvallend is bovendien de toegenomen acceptatie van webwinkels bij de wat kleinere groothandelsorganisaties. Zij volgen hierin de grotere handelsorganisaties die inmiddels een duidelijke visie hebben ontwikkeld over hoe internet past binnen de bedrijfsstrategie. Daarnaast is er een betere spreiding binnen de branches. Ook branches waarin een webwinkel nog geen gemeengoed is, starten steeds vaker een online-shop.
"Steeds meer groothandels willen een deel van het bestel- en orderinformatieproces bij de klant leggen", zegt Bert Siekmann, Product marketing manager bij Unit 4 Agresso. "De groothandel kan zich dan concentreren op een snelle levering en een efficiënte afhandeling van de order. Maar ook de klant heeft er baat bij, want hij kan zijn bestelling plaatsen wanneer hij wil, en hij heeft een beter inzicht in de status en afhandeling van zijn order."