Location based services, mobiele diensten die gebruikmaken van de locatie van een gebruiker, zijn vooral interessant voor organisaties om werknemers efficiënter te laten werken. Consumententoepassingen, zoals het sturen van informatie over aanbiedingen van nabijgelegen winkels naar mobiele telefoons, zijn op dit moment nog minder interessant. Dat is de mening van de bedrijven Cisco en Appear Networks, die samen dergelijke diensten ontwikkelen.
In de Zweedse hoofdstad Stockholm presenteerden Cisco en Appear deze week toepassingen die de bedrijven hebben ontwikkeld voor een groot winkelcentrum en het plaatselijke metronetwerk. De diensten maken gebruik van het wifi-netwerk op de metrostations en in het winkelcentrum. Belangrijkste toepassing is het leveren van betere informatie aan medewerkers van de ondergrondse. Dat gebeurt onder meer door locatiebepaling aan de hand van het wifi-signaal van de pda van een medewerker. Medewerkers hebben zo onder meer zeer actuele reisinformatie.
De dienst voor de ondergrondse is niet uniek. In Nederland maken 10.000 medewerkers van de Nederlandse Spoorwegen gebruik van een soortgelijke toepassing, ook ontwikkeld door Cisco en Appear. Sinds 2005 ontvangen de pda’s van NS-medewekers updates op vijftig grotere stations met wifi. Daarvoor moesten medewerkers hun pda uploaden in speciale terminals. De NS overweegt om een groot deel van de treinen ook uit te rusten met wifi, waardoor medewerkers voortdurend updates op hun pda kunnen ontvangen.
Toepassingen voor consumenten zijn geen prioriteit, aldus Xavier Aubry, COO bij Appear Networks. “Het optimaliseren van werkprocessen is het belangrijkste. Daarvoor leggen we netwerken aan. Als deze netwerken eenmaal in de lucht zijn, is het redelijk eenvoudig om ook toepassingen voor klanten te ontwikkelen, zoals wifi toegang in treinen en stations of location based services.” Draadloze internettoegang in het openbaar vervoer kent nog weinig succesvolle voorbeelden, zegt Aubry. Als voorbeeld noemt hij Boeing, dat onlangs stopte met het aanbieden van wifi aan vliegtuigpassagiers.
In winkelcentrum Kista in Stockholm zijn Cisco en Appear met een test gestart die wel gericht is op consumenten. Een testgroep met enkele honderden deelnemers heeft een aantal diensten getest. Het winkelcentrum is voor de test verdeeld in vier zones. Wie zich in de restaurantzone bevindt ontvangt bijvoorbeeld informatie over een lunchmenu, terwijl in de omgeving van winkels speciale aanbiedingen verschijnen. In het metrostation, dat direct aan het winkelcentrum grenst, kunnen deelnemers van de test reisinformatie ontvangen. Deelnemers aan de test maken gebruiken van devices die zijn uitgerust met wifi verbinding.
Omdat nog weinig mensen beschikken over een mobiele telefoon met wifi toegang, is de dienst nog niet zo interessant voor een bredere uitrol. Aubry ziet echter steeds meer apparaten op de markt komen met wifi toegang, zoals spelcomputers, digitale camera’s en ook mobiele telefoons. Op dit moment zijn het nog vooral duurdere telefoons die een dergelijke verbinding hebben, maar hij verwacht dat het komende jaar wifi op het mobieltje steeds gebruikelijker wordt.
Ook voor de test in het winkelcentrum geldt, zo legt Aubry uit, dat de consumententoepassingen een extraatje zijn. Het wifi netwerk heeft met name tot doel om medewerkers hun werk beter te laten doen. Als voorbeeld noemt hij beveiligingsmedewerkers die op hun pda kunnen zien waar een incident heeft plaatsgevonden en welke collega’s daar in de buurt zijn.
Voor de projecten waarin Cisco en Appear samenwerken is het eerste bedrijf verantwoordelijk voor de draadloze netwerken en de locatiebepaling. Appear draagt zorg voor een ‘extra laag intelligentie’ bovenop het netwerk.
moesten ze echt hun PDA uploaden? Godzijdank hoefden ze niet hun pc te downloaden ofzo. Scheelt weer bandbreedte…