Ict’ers bij banken en in de chemiesector krijgen zo’n 15% meer betaald voor hetzelfde werk dan hun collega’s bij ict-dienstverleners. Dat bemoeilijkt outsourcing, stellen Loek Bosman en Bernadette van den Berg van Hay Group.
Uit het Ict beloningsonderzoek van Hay Group, dat volgende week verschijnt, blijkt dat de lonen van ict’ers slechts één procent harder stegen dan de rest van Nederland. Van een door krapte ingegeven forse salarisgroei is dus geen sprake. Wel verschillen de lonen tussen ict’ers in verschillende sectoren aanzienlijk. Loek Bosman, senior consultant gespecialiseerd in ict bij adviesbureau Hay Group, stelt: “Ict-dienstverleners zijn arbeidsintensieve bedrijven, zij hebben minder ruimte om hun tarief te wijzigen. Maar ict’ers die intern bij bedrijven werken, krijgen er wel meer bij.”
Bernadette van den Berg van de onderzoeksafdeling van Hay Group legt uit: “Met name de financiële sector en de chemische industrie betalen bovengemiddeld. Daar krijgen ook ict’ers bovengemiddeld betaald. Ze krijgen, gecorrigeerd voor leeftijd en werkervaring, ongeveer tien procent meer.”
Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde ict’er bij een ict-dienstverlener jaarlijks in totaal zo’n 44.500 euro opstrijkt. Zijn collega bij een organisatie in vaste dienst verdient 52.000 euro. Daarbij moet wel worden aangetekend dat ict’ers bij dienstverleners vaak iets jonger zijn en wat minder ervaring hebben. In totaal deden zo’n tachtig organisaties mee aan het Ict beloningsonderzoek. Het onderzoek is gebaseerd op de salarisgegevens van ruim 30.000 werknemers.
Paradox
Bosman: “Er ontstaat een paradox. Ict’ers bij banken krijgen beter betaald en hebben vaak ook betere werktijden en arbeidsvoorwaarden. Maar juist doordat de it-afdeling zo duur is, wordt het interessanter om te outsourcen. Op de lange termijn kun je zeggen: hoe beter je arbeidsvoorwaardenpakket, hoe sneller je geoutsourced zult worden.”
Voor banken is uitbesteding van ict een lastig proces, want het arbeidsvoorwaardenpakket bij de externe dienstverlener doet altijd onder voor het eigen pakket. Dus moeten banken soms flink in de buidel tasten voor een overbrugging. “Een ict’er die bij een bank werkt, moet beseffen dat hij boven marktwaarde wordt betaald. Dat zul je eens moeten opgeven”, stelt Bosman.
Uit andere onderzoeken en uit een peiling onder klanten van Hay Group concludeert Bosman dat veel organisaties hun ict willen uitbesteden. “Maar nu niet meer de hele ict aan één aanbieder. Er worden deelgebieden aan verschillende specialisten uitbesteed Strategische kennisvermeerdering blijft in huis.”
Unieke skills
Alleen voor de echte specialisten blijft er werk over bij de bank zelf. Hun salarissen zullen wel degelijk stijgen, omdat de vraag het aanbod overstijgt. “Ict’ers die bijvoorbeeld het bankproces kennen en weten hoe je dat met ict kunt ondersteunen, blijven nodig. Zorg dus dat je unieke skills hebt en naast technische kennis ook kennis hebt van het bedrijfsproces of van de sector.”
Ict-dienstverleners die ict-afdelingen overnemen, proberen het proces beter te stroomlijnen en daarna met minder medewerkers hetzelfde werk te verrichten. Het werk wordt daardoor efficiënter gedaan. “Dat verlicht de druk op de arbeidsmarkt enigszins”, aldus Bosman.
Toch neemt de vraag naar ict’ers vanwege de economische groei en de vergrijzing in ons land nog verder toe. Vreemd genoeg laat zich dat nog niet in een stijging van de lonen zien. “Ik merk dat zowel bedrijven met ict’ers in huis als ict-dienstverleners proberen te voorkomen dat de lonen ontsporen”, stelt Bosman.
Opscholen
Terwijl de vraag om personeel toeneemt, zijn klanten van ict-dienstverleners nog niet minder kritisch geworden, zoals in de jaren negentig wel het geval was. “In het verleden werden werkloze historici omgeschoold, maar dat was niet altijd even succesvol. Bovendien zijn klanten nog erg veeleisend. Men blijft dus zoeken naar die schaarse ict’ers”, stelt Van den Berg. “De salarissen stijgen nog niet, ook vanwege langlopende scherpe contracten die dienstverleners eerder hebben afgesloten. In plaats daarvan wordt er meer geïnvesteerd in training en ontwikkeling. Organisaties gaan meer mensen in eigen beheer omscholen en hebben meer aandacht voor het werkklimaat.”
Bosman: “Beloning is, ook al verdienen we daar ons brood mee, niet het belangrijkste. Pas als iemand ongelukkig is, gaat hij om zich heen kijken en dan is het mooi meegenomen als hij elders meer kan verdienen.”