Bedrijven zien ip-telefonie als een kostenbesparing, terwijl ze voor de invoering daarvan juist veel startkosten moeten maken. Ip-telefonie is om heel andere redenen interessant, zoals het ondersteunen van mobiele medewerkers.
Uit allerlei studies blijkt dat bedrijven VoIP vaak invoeren om kosten te besparen. Voor Ernst Mellink, ict-architect bij de Belastingdienst, is dat een teken dat bedrijven onvoldoende hebben nagedacht over de invoering ervan. Mellink spreekt hierover op persoonlijke titel tijdens het ip-telefoniecongres van Heliview op 1 november. Volgens hem zijn er veel verborgen kosten verbonden aan ip-telefonie: “Bedrijven vragen zich meestal niet af of hun netwerk wel zoveel extra aansluitingen aankan. Ze realiseren zich van tevoren niet dat ze misschien kosten moeten gaan maken voor het uitbreiden van hun netwerk.” Om VoIP echt betrouwbaar te maken, zijn nog eens extra investeringen nodig. Mellink: “Je moet je afvragen of je directeur het accepteert als hij de derde keer dat hij de hoorn opneemt geen kiestoon krijgt. Zelfs KPN haalt via ip-telefonie niet de 99,9 procent beschikbaarheid die we gewend zijn van traditionele telefonie. Bedenk dat een it-afdeling alle systemen dubbel moet uitvoeren om een beschikbaarheid van 99,5 procent te halen.”
Toch is de techniek tijdens invoering van VoIP volgens Mellink niet het issue. Ip-telefonie is vooral een projectmatige uitdaging: “Bedrijven realiseren zich bijvoorbeeld niet welke functionaliteiten ze verliezen door het opheffen van het oude telefoniesysteem. Dat was bovendien meestal ondergebracht bij de facilitaire dienst, terwijl het beheer door VoIP naar de it-afdeling verhuist.”
De Belastingdienst gaat in de toekomst ook ip-telefonie invoeren, maar niet met het doel om kosten te besparen. Mellink: “Werknemers zullen in de toekomst onder hetzelfde telefoonnummer bereikbaar zijn op kantoor, op hun mobiel, via hun pda of thuis. Wij willen ip-telefonie dus gebruiken om de bereikbaarheid van werknemers te verhogen.” n
Congre IP-telefonie
Op een congres over ip-telefonie van Heliview op 1 november in Ede spreken deskundigen onder andere over de risico’s van VoIP, de impact voor organisaties en de valkuilen op het gebied van ip-netwerken. Zo betoogt Ad Stekelenburg, manager ICT van Syntens, dat niet op ip-telefonie moet worden overgestapt omdat het goedkoper zou zijn of innovatief. In plaats daarvan moet telefonische bereikbaarheid centraal staan. VoIP is volgens Stekelenburg vooral interessant als het wordt geïntegreerd met bijvoorbeeld het crm-systeem of het mobiele netwerk. Daarnaast vertelt netwerkarchitect Hans Buijserd hoe het ROC Midden Nederland een VoIP-aanbieder koos en hoe de implementatie in de praktijk bevallen is.