Goederen komen in de toekomst sneller aan bij de ontvanger. Siemens Business Services (SBS) heeft een RFID-zegel ontwikkeld waarmee een snellere controle van het laden en lossen van vrachtauto's, vliegtuigen of containers mogelijk is. Daarnaast kan op elk gewenst moment worden vastgesteld, wie de lading verzegeld heeft en waar, wanneer en door wie het zegel door een bevoegd of onbevoegd persoon is geopend. SBS heeft op deze ontwikkeling twee octrooien aangevraagd.
Goederenvervoerbedrijven en logistieke dienstverleners vergrendelen geladen containers tegenwoordig meestal met een eenmalig zegel van kunststof om onbevoegd openen of diefstal tegen te gaan. Vervolgens wordt het nummer van dit zegel handmatig in de vrachtpapieren genoteerd en bij het in- en uitrijden van de logistieke centra en voorafgaand aan het uitladen van de transportcontainers gecontroleerd. Er worden regelmatig fouten gemaakt bij het overnemen van de nummers in de papieren. Bovendien kost de controle veel tijd en het personeel wordt afgehouden van het eigenlijke werk. Als de lading vervolgens met geopend zegel bij de ontvanger aankomt, is vaak niet te zeggen, wanneer of door wie de container geopend is. Eventuele schade laat zich dan ook moeilijk verhalen.
Een nieuw octrooi kan hier uitkomst bieden: het RFID-zegel met "statusinformatie". Vanaf de fabriek dient de verzegeling een identificatienummer en een RFID-chip te hebben. Een compleet scenario zou er bij de klant in de toekomst als volgt kunnen uitzien: op de geladen en vergrendelde container wordt een RFID-zegel aangebracht. Dit zegel wordt met behulp van een mini-PC met RFID-interface (laad- en losterminal) door een medewerker van de expeditie op „locked authorized“ ingesteld. Op het zegel wordt tevens aangegeven wie hem waar en wanneer gesloten heeft. De data komen terecht in een centraal IT-systeem, waarin de gegevens van alle RFID-zegels zijn opgeslagen.
Bij het verlaten van het depot leest een bij de uitgang geïnstalleerde stationaire RFID-lezer de identiteit van het zegel, de status en het tijdstip. Omgekeerd leest een RFID-lezer bij binnenkomst in een depot automatisch de status van het zegel. Alleen wanneer het zegel bij het uitladen met de losterminal geautoriseerd wordt geopend, komt de status op "opened authorized" te staan.
Vult men het zegel nog aan met een GPS-localisatiebox, kan tevens nog worden vastgesteld, of, wanneer en wie het zegel onderweg onbevoegd heeft geopend.