Meer dan de helft van de Europese it-leidinggevenden denkt dat meer dan vijftig procent van de implementaties van nieuwe applicaties faalt. Dat wijst onderzoek van Compuware uit. Reden is onder meer dat er geen formele methodes worden gebruikt voor het meten van de prestaties (aldus 56 procent). Eén op de drie ondervraagden geeft zelfs toe dat men enigszins of zelfs zeer ineffectief te werk gaat.
Van de respondenten geeft 54 procent aan dat ze onverwachte prestatieproblemen tegen zijn gekomen bij één op de vijf applicaties die ze in gebruik hebben genomen. Deze problemen hebben nogal wat gevolgen. Tweederde van de ondervraagden geeft bijvoorbeeld aan dat applicaties hierdoor te laat zijn opgeleverd. Andere veel voorkomende problemen zijn het niet tegemoet komen aan de prestatiestandaarden die zijn opgesteld in de service level agreements (zestig procent), het leveren van applicaties boven het afgesproken budget (49 procent), het niet tegemoet komen aan de verwachtingen van de eindgebruikers (39 procent) en negatieve effecten op bestaande systemen en services (29 procent).
De genoemde problemen hebben zowel op de korte als op de lange termijn gevolgen voor organisaties. In het geval dat het prestatieniveau onverwacht terugvalt, geeft zestig procent aan dat veel productiviteit van de gebruikers verloren gaat. 78 procent zegt dat de prestatieproblemen de klanttevredenheid verlagen en 22 procent geeft zelfs aan dat het ten koste gaat van de bedrijfsomzet. Een andere factor die de omzet kan beïnvloeden, is volgens 56 procent dat de service levels van bestaande applicaties worden aangetast met als gevolg een negatieve beïnvloeding van de business processen. 47 procent suggereert dat additionele kosten ontstaan door niet geplande upgrades van hardware.
Maurice Groeneveld, vice president Centraal-Europa van Compuware, zegt: ‘De bedrijfsgevolgen die de ondervraagde managers hebben genoemd, zijn niet verrassend als je kijkt naar de huidige aanpak van applicatieprestaties. Organisaties volgen de verkeerde processen en 44 procent van de ondervraagden herkent het opstellen van prestatieklassen zelf niet als een essentiële stap in de cyclus van applicatieontwikkeling. Dit is een enorm probleem, omdat deze prestatieklassen het mogelijk maken om te begrijpen hoe een applicatie zal presteren zodra deze operationeel wordt.’
Het onderzoek van Compuware is uitgevoerd onder 150 senior it-executives in Europa.