Voor het vierde achtereenvolgende jaar heeft Misco Nederland, computers, software, randapparatuur en supplies, de best presterende fabrikanten en distributeurs bekroond met de Misco Awards.
Gebleken is dat de fabrikanten over de hele linie slechter scoren dan vorig jaar, maar dat de distributeurs het dit jaar weer beter doen. Zozeer zelfs dat zij de daling van de fabrikanten opvangen.
Misco kent deze bekroningen toe op basis van de prestaties van de belangrijkste fabrikanten en distributeurs in het toeleveringskanaal. Deze prestaties worden gemeten volgens een methode die vijf jaar geleden in samenwerking met Universiteit Nyenrode is ontwikkeld en zich richt op factoren die belangrijk zijn binnen een toeleveringsketen zoals snelheid, informatie, bereikbaarheid, kwaliteit, flexibiliteit en kosten.
"De daling van de scores die we bij de fabrikanten hebben gemeten betreft met name de hardware- en softwarefabrikanten. Die daling is grotendeels te wijten aan de evaluatie door ons verkooppersoneel, vooral door de beginnende teams", zegt Eddy Gans, directeur van Misco in Nederland. "Misco heeft ervoor gekozen om zelf mensen op te leiden voor verkoopfuncties, in zogenoemde coachteams. Zo komen we tot een eigen kweek. Maar juist bij deze beginnende teams scoren de fabrikanten erg laag en dat moet dus een aandachtspunt zijn."
Uit onderzoek van Gfk Panel Services blijkt dat de markt ten opzichte van vorig jaar is gedaald met 5 procent, terwijl Misco met 29 procent is gegroeid. Verder is het segment waarin Misco zit met 18 procent gedaald. Misco doet het dus beter dan de markt en veel beter dan het segment. "Dit toont aan dat we ook aandeel aan het winnen zijn van andere segmenten, zoals de kleinzakelijke markt en de consumentenmarkt. De nieuwe strategie die we vorig jaar hebben ingezet werpt dus zijn vruchten af", aldus Eddy Gans.
Misco heeft de volgende Awards toegekend in drie verschillende categorieën.
In de categorie 'Fabrikanten' werden vijf Awards uitgereikt. De Award 'Beste hardware' ging naar Lenovo, de Award 'Beste in software' net als vorig jaar naar McAfee, de Award 'Beste in netwerk- en datacomproducten' werd overhandigd aan APC en de Award voor 'Beste in overige producten' ging wederom naar Targus. Dit jaar was er in deze categorie voor het eerst een nieuw segment, Randapparatuur, en de award hiervoor ging naar HP Printing.
In de categorie 'Fabrikanten en Distributeurs' ging de Award voor 'Beste marketing actie' ook dit jaar naar HP op grond van diverse acties. Infocus ontving in dezelfde categorie de Award voor 'Beste performer in 2006 ten opzichte van 2005' en Gaston Ludding van PST mocht de Award voor 'Beste contactpersoon' in ontvangst nemen.
De categorie 'Distributeurs' kent twee Awards: de Award voor 'Beste broadline distributeur', die dit jaar werd overhandigd aan Tech Data, terwijl de Award voor 'Beste gespecialiseerde distributeur' naar Aeon Technology ging.