Softwareontwikkelaar LiveCom introduceert de Live Conversion Module als aanvulling op de chattoepassing waarmee het bedrijf hoge ogen scoort. Met de Live Conversion software kunnen klanten van LiveCom real-time conversies meten die ze bereiken met de chattoepassing. Met behulp van de nieuwe meetmogelijkheden is LiveCom tevens voornemens conversiecijfers op branche, toepassing en doelgroep te onderzoeken. De uitkomst van dit onderzoek wordt later dit jaar bekend gemaakt.
De chattoepassing van LiveCom maakt het voor websitebezoekers mogelijk om met één druk op de knop direct in contact te komen met een agent van de webexploitant of -beheerder. De webbezoeker hoeft hier niets voor te downloaden of te installeren. LiveCom speelt met deze toepassingen in op een behoefte bij dienstverleners die met name online veel klantcontacten afhandelen. De lage drempel van chatten maakt het voor websitebezoekers simpel om snel en direct in contact te komen met het bedrijf achter de website. Dit heeft een positief effect op de conversie van oriënterende websitebezoeker naar klant.
Om deze conversie inzichtelijk te maken heeft LiveCom de Live Conversion module ontwikkeld. Met deze module kan de effectiviteit van de chat per product of productgroep cijfermatig worden gemeten. Dit maakt het eenvoudig te zien welke producten het meest verkocht worden. Online verzekeraar Proteq maakt als eerste klant al gebruik van de meter. Nu is deze ook voor andere partijen beschikbaar.
Met behulp van de Live Conversion module kan bovendien worden gemeten of een verkoop vóór of na een chatsessie heeft plaatsgevonden, of dat de chat er helemaal niet bij te pas is gekomen. Door middel van een unieke bezoekers-ID-code kan de gebruiker van de module per bezoeker zien of hij al eerder langs is geweest en of hij al eerder heeft gechat. Als dit inderdaad het geval is geweest, dan heeft de agent tevens inzage in eerdere registraties van deze persoon.
Ideale clickpaden
De nieuwe Live Conversie module maakt het, in combinatie met de LiveCom Live Sales module, mogelijk om de performance en de resultaten van een website te koppelen aan individueel surfgedrag. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om relaties te leggen tussen clicks en deals. Hiermee kan het ideale clickpad (de virtuele route op de website) naar online aankoop worden bepaald. Als de gebruiker bij afwijkende clickpaden interventies opstelt om de bezoeker tijdens het surfen weer het juiste pad in te sturen, bijvoorbeeld door een (video)chat of gerichte aanbieding, dan kan hij op die manier in real-time de conversie naar aankoop verhogen.
Op dit moment biedt LiveCom bovendien standaard een klanttevredenheidonderzoek aan: gebruikers van de chat krijgen na hun chatsessie een mogelijkheid een aantal vragen te beantwoorden over de chat en hoe deze werd ervaren. De resultaten hiervan zijn tot nu toe overweldigend positief; het overgrote deel (ongeveer 75 procent) van de chatters geeft de toepassing een goed tot zeer goed cijfer. De uiteindelijke resultaten worden binnenkort ook naar buiten gebracht.