Sinds enkele jaren sponsort automatiseerder Ordina een internationaal tennistoernooi in Nederland. Bestuursvoorzitter Ronald Kasteel aan het woord over imago en tennissponsoring.
Welk imago wil Ordina uitstralen?
Wij willen tot de top van Nederland en België behoren. Niet alleen qua schaalgrootte, maar ook als je kijkt naar kwaliteit. Wij willen als specialist de beste worden in consulting, ict en outsourcing. Dat moet zich uiten in een bovengemiddelde groei van onze professionaliteit en resultaatgerichtheid.
Waarom een tennistoernooi sponsoren?
Het is een van de weinige evenementen in Nederland waarbij topspelers zich kunnen voorbereiden op een topevenement als Wimbledon. Ik vind dat Ordina ook te boek staat als een echte topspeler. En dat tennis precies de dynamiek uitstraalt die bij ons past. Het sponsoren van het toernooi levert ons veel naamsbekendheid op en we kunnen er veel van onze relaties uitnodigen. Bovendien merk ik dat onze medewerkers erg trots zijn op het evenement. Ze helpen mee met de voorbereidingen en mogen erbij aanwezig zijn.
Hoe belangrijk is imago voor Ordina?
Voor een dienstverlener als wij is imago heel belangrijk. Daarom is imagovorming de praktijk van alledag. Het personeel bepaalt de kwaliteit van het bedrijf, dus is het ons vooral te doen om de aantrekkingskracht naar het personeel. We hebben dan ook regelmatig mediacampagnes om nieuw en goed personeel te werven.
Het imago naar onze klanten is al gevestigd: ze weten dat wij een betrouwbare en resultaatgerichte leverancier zijn. Met onze overige marketing hameren we op onze inhoudelijke kennis, professionaliteit en innovativiteit. Tenslotte houden wij ook het imago naar onze aandeelhouders goed in de gaten. We zorgen ervoor een aantrekkelijk aandeel te zijn met bovengemiddelde groeiverwachtingen.
In hoeverre komt het uit te dragen imago overeen met het imago dat de buitenwereld van Ordina heeft?
Die komen overeen. We worden gezien als kwaliteitsspeler maar zijn niet de nummer één in schaal. We zijn hard op weg. Jaar na jaar lukt het ons om marktaandeel te winnen. Momenteel zitten we op zo’n acht procent. Gezien ons portfolio, zijn er nog maar twee concurrenten die we voorbij moeten, maar die inmiddels de hete adem van ons in de nek voelen.