Bij oceaanzeilen komt het aan op professionaliteit, respect en doorzettingsvermogen. In die waarden kan Ericsson zich wel vinden en het bedrijf besloot vorig jaar met een eigen boot mee te doen aan de Volvo Ocean Race. Het feit dat het team op de vijfde plaats eindigde, had geen effect op het imago van Ericsson, aldus communication manager Emmy Hop.
Wat is het imago dat Ericsson wil uitstralen?
“Voorheen hadden we het imago van een traditioneel telecombedrijf. Dat is de laatste jaren erg veranderd, aangezien we nu ook volop actief zijn in de mobiele wereld en dienstverlening. Daarbij valt te denken aan netwerkbeheer bij operators. Het imago dat we willen uitstralen is ‘preferred partner for progress’.”
Hoe wordt dat bereikt?
“Er zijn meerdere bedrijven die dezelfde diensten en producten leveren. Waarin wij ons willen onderscheiden is de service die we verlenen op die producten en diensten. Dat uit zich in onze drie bedrijfswaarden: professionaliteit, respect en doorzettingsvermogen. Deze waarden zagen we terug in de Volvo Ocean Race, vandaar dat we onze naam daaraan wilden verbinden.”
Was dat de enige reden om voor sponsoring te kiezen?
“We hadden ook voor een andere activiteit of andere sport kunnen kiezen, maar ook het feit dat de Volvo Ocean Race acht maanden duurt en wereldwijd is speelt een rol. Ericsson is een bedrijf dat wereldwijd opereert en kantoren heeft in alle stop-overs die de race heeft aangedaan. De race op zee was eind juni klaar, maar op land gaan we nog door. We hebben in onze paviljoens in de stop-overs veel klanten en potentiële klanten bereikt, dit willen we nu uitbouwen. Verder moeten we ons erop beraden of we met de volgende Volvo Ocean Race, die in 2008 start, mee willen doen.”
Zeilen heeft een vrij specifiek imago. Hoe kijk je daar tegenaan?
“Klopt, zeilen wordt als elitesport gezien. We hebben gemerkt dat we een breder publiek hebben kunnen bereiken. Zelfs mensen die niet geïnteresseerd of bekend zijn met zeilen hebben we bereikt. In de pers heeft de Volvo Ocean Race ook veel aandacht gekregen, omdat het de eerste keer was dat de race Nederland (Rotterdam, red.) aandeed. Ericsson was een van de favorieten. Uiteindelijk is het team als vijfde van de zeven boten geëindigd. Frappant is dat bleek dat dit geen enkel effect heeft gehad op de imagovorming.”
Hoe belangrijk is imago voor Ericsson?
“Imago is de eerste aantrekkingskracht die klanten of toekomstige klanten met een bedrijf hebben. Als dat een positief imago is, zit je goed, zoniet moet het bedrijf eraan werken.”
Werkt Ericsson aan zijn arbeidsmarktimago?
“Nee, dat staat al een tijd op een laag pitje. Dat heeft ook te maken met het feit dat we weinig vacatures hebben. Wel merk ik dat ons interne imago zo sterk is dat onze medewerkers naar buiten toe een sterk wervend karakter hebben. Als we dan een vacature hebben, is die redelijk snel ingevuld.” n [kim loohuis]